Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR) krijgen nieuw gezamenlijk hoofdkantoor

Binnenkort starten Universal Robots en Mobile Industrial Robots met de bouw van hun gezamenlijke ultramoderne hoofdkantoor in het Deense Odense. Het gebouw zal plaats bieden aan maximaal 600 medewerkers en wordt 's werelds grootste hub voor cobots en autonome mobiele robots (AMR) met een oppervlakte van zo’n 20.000m².

Liquiditeit van het bedrijf verhogen en voorraadkosten verlagen door middel van beter voorraadbeheer.

Een geoptimaliseerde voorraad leidt tot minder kapitaalsbenutting en een hogere liquiditeit. Door gericht voorraadbeheer kunnen overbodige huur-, exploitatie-, onderhouds- en personeelskosten worden bespaard.

Ducona Holland kiest Dematic voor nieuwe automatiseringsoplossing

Op zijn site in het Nederlandse Aalten produceert Ducona gestandaardiseerde en op maat gemaakte PET-verpakkingen. Om de opslagcapaciteit en efficiëntie te verhogen, leverde Dematic er een automatiseringsoplossing, gebaseerd op Autonomous Mobile Robots (AMR’s) en een 2D-shuttlesysteem.

Toyota Industries Corporation neemt Viastore over

Sinds de acquisitie van Vanderlande Industries, vijf jaar geleden, biedt Toyota Industries al uitgebreide oplossingen om de logistieke processen van zijn klanten te automatiseren. Dat gebeurt vooral via de dochteronderneming in Nederland. Met de acquisitie van de Duitse integrator van logistieke systemen wil Toyota nu zijn Logistics Solutions Business versterken.

Peripass kondigt technologische samenwerking met Nedap Security aan

Peripass biedt verschillende yard management oplossingen voor logistiek, retail en productie. Daarmee wordt de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten overbrugd. De integratie van Peripass en Nedap Security moet zorgen voor realtime visibiliteit, een vlottere communicatie met vrachtwagenchauffeurs en een grotere veiligheid op logistieke sites.

Kardex Mlog breidt volautomatisch hoogbouwmagazijn van Würth uit

In vijf maanden tijd heeft Kardex Mlog het volautomatische hoogbouwmagazijn in het Duitse distributiecentrum Noord van Adolf Würth uitgebreid van drie naar zeven gangen. Het project, met een investeringsvolume van 7,1 miljoen euro, heeft ca.

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.