Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Boekhandel Gibert automatiseert ordervoorbereiding met Boa Concept

De iconische Franse boekhandel Gibert heeft Boa Concept in de arm genomen om de productiviteit van zijn site in Vitry-sur-Seine op te voeren. Gibert was op zoek naar een partner die een ​​oplossing kon bieden om de groeiende e-commerce stromen op te vangen.

Nyrstar en SEA-invest groep streven naar 7.200 minder vrachtwagenritten per jaar

Nyrstar, wereldwijd actief in metalen met een marktleiderspositie in zink en lood, en SEA-invest, een van de grootste terminaloperatoren voor droge bulkgoederen, fruit en vloeibare bulkgoederen, hebben hun samenwerking uitgebreid en een meerjarige overeenkomst getekend om Nyrstars vrachtvervoer per spoor verder op te drijven.

Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie

Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).

Vereenvoudigen van het leveringstraject

Over de hele wereld worden elke seconde meer dan 2.700 pakketten verzonden. Naarmate de vraag naar opties voor orderafhandeling en snelheid toeneemt, nemen ook de uitdagingen voor bedrijven met verzend- en distributieactiviteiten toe. De verwachtingen stijgen snel, deels als gevolg van een groeiende vraag van de consument naar snellere leveringstijden en gemakkelijkere afhandelingsopties, evenals een toename van de internetaankopen.

Nieuwe UR10e van Universal Robots heeft een kwart meer payload

Universal Robots (UR) introduceert een verbeterde UR10e, waarvan de payload werd verhoogd van 10 naar 12,5 kilogram. De cobot beschikt daardoor over meer toepassingsmogelijkheden, zoals palletiseren, machinebelading en verpakken. De verbeterde UR10e is nu in te zetten voor het palletiseren van verpakkingen met een maximaal gewicht van tien kilogram en een grijper van 2,5 kilogram.

Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!

Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.

Levi Strauss & Co. stelt TGW aan voor het ontwerp en de realisatie van EDC

Op een oppervlakte van 155.000m² bouwt Levi Strauss & Co. in de regio Münsterland, Duitsland, een van Europa’s grootste logistieke hubs voor modeartikelen en accessoires. Het denimmerk consolideert daarmee zijn fulfilmentprocessen op één centrale locatie.

Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie

Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.

Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner

Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.