Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Figuur: Gartner (oktober 2024) – Belangrijkste risico’s voor het toekomstige succes van inkoop

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

“Dat CPO’s bezorgd zijn over onderbrekingen in de toelevering weerspiegelt de vaak onvoorspelbare aard en de mogelijk existentiële gevolgen van die gebeurtenissen”, aldus Gartner. “CPO’s beginnen in te zien dat de reactieve maatregelen die ze de afgelopen vier jaar hebben getroffen om risico’s te beheersen, de komende vier jaar niet zullen volstaan. De noodzaak om een strategisch programma voor risicobeheer van leveranciers op te zetten is nog nooit zo cruciaal geweest, want bedrijven die nu nalaten een dergelijk programma te ontwikkelen, zullen bij de volgende crisis grote problemen ondervinden.”

Tweeënveertig procent van de bevraagde inkoopmanagers identificeerde onderbrekingen in de toelevering, zoals natuurrampen en transportproblemen, als het belangrijkste risico voor inkoopsucces. Die prioritering komt voort uit de onvoorspelbaarheid en snelheid van dergelijke verstoringen en de omvang van hun impact. Macro-economische factoren, waaronder economische achteruitgang, inflatie en andere economische factoren, komen op de tweede plaats. Die factoren zijn weliswaar beter voorspelbaar, maar kunnen de inkoopstrategieën op lange termijn aanzienlijk beïnvloeden.

Geopolitieke kwesties, waaronder tarieven en veranderingen in de regelgeving, en nalevingskwesties, waaronder regelgevings- en contractrisico’s, komen op de derde plaats.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat toonaangevende organisaties de beschikbaarheid en de kosten van energie 2,2 keer zo vaak als een toprisico beschouwen, wat volgens Gartner duidt op een focus op toekomstige, opkomende risico’s. Terwijl elektrificatie de vraag naar energie doet toenemen, leidt een broze netwerkinfrastructuur tot bezorgdheid over de vraag of de energievoorziening gelijke tred kan houden. Daarom erkennen toonaangevende organisaties dat toegang tot energie een belangrijk toekomstig risico wordt.

Op basis van het onderzoek beveelt Gartner CPO’s de volgende acties aan:

  • Beoordeel en prioriteer risico’s – CPO’s moeten de impact van alle belangrijke risicofactoren evalueren en ze prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid, impact en snelheid. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de volwassenheid van de organisatie en branchespecifieke factoren;
  • Ontwikkel en/of versterk partnerships – CPO’s moeten leveranciers die kritieke goederen en diensten leveren, segmenteren en technieken implementeren om de organisatie proactief te beschermen;
  • Navigeer door interne complexiteit – CPO’s moeten samenwerken met teams op het gebied van strategie, financiën en juridische zaken om macro-economische factoren en compliance-kwesties effectief aan te pakken.

Recente nieuwsberichten

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK

(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.

Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept

Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.

Bezoek BITO op Logistica Next

(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068   Plan alvast uw bezoek:   https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/

Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.

Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.