Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Figuur: Gartner (oktober 2024) – Belangrijkste risico’s voor het toekomstige succes van inkoop

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

“Dat CPO’s bezorgd zijn over onderbrekingen in de toelevering weerspiegelt de vaak onvoorspelbare aard en de mogelijk existentiële gevolgen van die gebeurtenissen”, aldus Gartner. “CPO’s beginnen in te zien dat de reactieve maatregelen die ze de afgelopen vier jaar hebben getroffen om risico’s te beheersen, de komende vier jaar niet zullen volstaan. De noodzaak om een strategisch programma voor risicobeheer van leveranciers op te zetten is nog nooit zo cruciaal geweest, want bedrijven die nu nalaten een dergelijk programma te ontwikkelen, zullen bij de volgende crisis grote problemen ondervinden.”

Tweeënveertig procent van de bevraagde inkoopmanagers identificeerde onderbrekingen in de toelevering, zoals natuurrampen en transportproblemen, als het belangrijkste risico voor inkoopsucces. Die prioritering komt voort uit de onvoorspelbaarheid en snelheid van dergelijke verstoringen en de omvang van hun impact. Macro-economische factoren, waaronder economische achteruitgang, inflatie en andere economische factoren, komen op de tweede plaats. Die factoren zijn weliswaar beter voorspelbaar, maar kunnen de inkoopstrategieën op lange termijn aanzienlijk beïnvloeden.

Geopolitieke kwesties, waaronder tarieven en veranderingen in de regelgeving, en nalevingskwesties, waaronder regelgevings- en contractrisico’s, komen op de derde plaats.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat toonaangevende organisaties de beschikbaarheid en de kosten van energie 2,2 keer zo vaak als een toprisico beschouwen, wat volgens Gartner duidt op een focus op toekomstige, opkomende risico’s. Terwijl elektrificatie de vraag naar energie doet toenemen, leidt een broze netwerkinfrastructuur tot bezorgdheid over de vraag of de energievoorziening gelijke tred kan houden. Daarom erkennen toonaangevende organisaties dat toegang tot energie een belangrijk toekomstig risico wordt.

Op basis van het onderzoek beveelt Gartner CPO’s de volgende acties aan:

  • Beoordeel en prioriteer risico’s – CPO’s moeten de impact van alle belangrijke risicofactoren evalueren en ze prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid, impact en snelheid. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de volwassenheid van de organisatie en branchespecifieke factoren;
  • Ontwikkel en/of versterk partnerships – CPO’s moeten leveranciers die kritieke goederen en diensten leveren, segmenteren en technieken implementeren om de organisatie proactief te beschermen;
  • Navigeer door interne complexiteit – CPO’s moeten samenwerken met teams op het gebied van strategie, financiën en juridische zaken om macro-economische factoren en compliance-kwesties effectief aan te pakken.

Recente nieuwsberichten

Rogier van der Linde wordt de nieuwe CEO van Royal Reesink

Volgend op een wissel van leiderschap in februari van dit jaar, neemt Rogier Van der Linde – na eerst de rol van deputy CEO vervuld te hebben – officieel de fakkel over. Voor zijn aanstelling als deputy CEO was Van der Linde VP Material Handling bij het bedrijf.

Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH.

Dan Cake Polonia neemt efficiënt hoogbouwmagazijn met uitgebreid transportsysteem in gebruik

Kardex Mlog heeft als algemene aannemer voor Dan Cake Polonia een hoogbouwmagazijn met drie gangen en een uitgebreid transport- en besturingssysteem gebouwd. Het modulaire Kardex Control Center maakt een feilloze bediening mogelijk. Voor Kardex Mlog was dit een van de eerste projecten die door zijn Poolse vestiging werd gerealiseerd.

Maison Burtin digitaliseert processen voor orderpicking en verpakking

Champagneproducent Maison Burtin heeft de ZetesAtlas identification execution solution geïmplementeerd in combinatie met Zetes MD smart printing/applicator labelling stations om zijn processen te optimaliseren. Het project maakt deel uit van de wereldwijde digitaliseringsstrategie van de champagneproducent uit Epernay om de oplossingen voor picking en verpakking te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van flessen mogelijk te maken.

Jungheinrich vernieuwt ontwerp van elektrische trekker EZS 010

De EZS 010 is het compacte instapmodel van Jungheinricht om kleinere lasten tot 1 ton over kortere afstanden en in kleine ruimten te trekken, binnen en buiten en ook op hellingen. Het is mogelijk om hem zowel binnen als buiten te gebruiken.

Hak implementeert CloudSuite Food & Beverage van Infor

De bekende Nederlandse producent van groenten en peulvruchten start met een bedrijfsbrede implementatie van de Infor Cloudsuite Food & Beverage. De implementatie past bij de groeidoelstellingen van Hak. Bovendien moeten efficiëntere bedrijfsprocessen de organisatie in staat stellen om beter in te spelen op veranderende situaties in de markt.

Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Volvo Trucks introduceert nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment. Zij garanderen een actieradius tot 450 km en maken het mogelijk om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De krachtiger accu’s in Volvo's reeks middelzware vrachtwagens - de Volvo FL en Volvo FE Electric - moeten de overgang naar stiller en schoner stadsvervoer versnellen.

Bas World neemt nieuw trackingsysteem in gebruik

Sensolus, gespecialiseerd in connected asset management heeft samen met sensorspecialist Sentech een nieuw trackingsysteem geïmplementeerd bij Bas World. Het Nederlandse Bas World is wereldwijd actief in de handel van nieuwe en gebruikte voertuigen en beschikt over een grote voorraad vrachtwagens, trekkers, trailers, bouwmachines, bedrijfswagens en landbouwmachines.

Jungheinrich-fabriek in Tsjechië gestart met productie

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich is gestart met de productie in zijn nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Na een bouwperiode van ongeveer tien maanden rolde begin juni 2023 een ETV 216i reachtruck als eerste van de band.

5x verwerkingscapaciteit om aan de vraag te blijven voldoen

(Advertorial) Stel nieuwe normen voor productiviteit. Met robots die een hoogte van 12 meter kunnen bereiken voor opslag in hoge dichtheid, binnen 2 minuten toegang hebben tot elk SKU in het systeem en zichzelf automatisch opladen wanneer nodig, kunt u de verwerkingscapaciteit van uw magazijn tot wel 5x verhogen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.