Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Figuur: Gartner (oktober 2024) – Belangrijkste risico’s voor het toekomstige succes van inkoop

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

“Dat CPO’s bezorgd zijn over onderbrekingen in de toelevering weerspiegelt de vaak onvoorspelbare aard en de mogelijk existentiële gevolgen van die gebeurtenissen”, aldus Gartner. “CPO’s beginnen in te zien dat de reactieve maatregelen die ze de afgelopen vier jaar hebben getroffen om risico’s te beheersen, de komende vier jaar niet zullen volstaan. De noodzaak om een strategisch programma voor risicobeheer van leveranciers op te zetten is nog nooit zo cruciaal geweest, want bedrijven die nu nalaten een dergelijk programma te ontwikkelen, zullen bij de volgende crisis grote problemen ondervinden.”

Tweeënveertig procent van de bevraagde inkoopmanagers identificeerde onderbrekingen in de toelevering, zoals natuurrampen en transportproblemen, als het belangrijkste risico voor inkoopsucces. Die prioritering komt voort uit de onvoorspelbaarheid en snelheid van dergelijke verstoringen en de omvang van hun impact. Macro-economische factoren, waaronder economische achteruitgang, inflatie en andere economische factoren, komen op de tweede plaats. Die factoren zijn weliswaar beter voorspelbaar, maar kunnen de inkoopstrategieën op lange termijn aanzienlijk beïnvloeden.

Geopolitieke kwesties, waaronder tarieven en veranderingen in de regelgeving, en nalevingskwesties, waaronder regelgevings- en contractrisico’s, komen op de derde plaats.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat toonaangevende organisaties de beschikbaarheid en de kosten van energie 2,2 keer zo vaak als een toprisico beschouwen, wat volgens Gartner duidt op een focus op toekomstige, opkomende risico’s. Terwijl elektrificatie de vraag naar energie doet toenemen, leidt een broze netwerkinfrastructuur tot bezorgdheid over de vraag of de energievoorziening gelijke tred kan houden. Daarom erkennen toonaangevende organisaties dat toegang tot energie een belangrijk toekomstig risico wordt.

Op basis van het onderzoek beveelt Gartner CPO’s de volgende acties aan:

  • Beoordeel en prioriteer risico’s – CPO’s moeten de impact van alle belangrijke risicofactoren evalueren en ze prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid, impact en snelheid. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de volwassenheid van de organisatie en branchespecifieke factoren;
  • Ontwikkel en/of versterk partnerships – CPO’s moeten leveranciers die kritieke goederen en diensten leveren, segmenteren en technieken implementeren om de organisatie proactief te beschermen;
  • Navigeer door interne complexiteit – CPO’s moeten samenwerken met teams op het gebied van strategie, financiën en juridische zaken om macro-economische factoren en compliance-kwesties effectief aan te pakken.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.