Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Verse krachten in populair marktsegment

Linde lanceert nieuwe elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Torsten Rochelmeyer, senior director Strategy & Solution Portfolio: “Nieuwe technologieën en een geoptimaliseerd truckontwerp zorgen ervoor dat we beter kunnen inspelen op de vraag naar krachtige, energiezuinige, comfortabele en veilige trucks.”

In zijn fabriek annex hoofdkantoor in het Duitse Aschaffenburg stelde Linde Material Handling onlangs zijn nieuwste elektrische heftrucks voor. Met liefst 26 drie- en vierwielmodellen van 1 tot 2 ton heeft Linde MH zijn aanbod in dit populaire segment volledig vernieuwd. Daarbij bieden vooral de modellen met een geïntegreerde lithium-ionbatterij verbeteringen op verschillende fronten.

Met de vernieuwing van deze serie wil Linde beantwoorden aan de behoeften van uiteenlopende sectoren en bedrijven. “Elektrische drie- en vierwielheftrucks met een hefcapaciteit tot twee ton vormen het grootste marksegment van alle industriële heftruckklassen. In EMEA wordt het aandeel van deze trucks op ruim zestig procent geschat”, klinkt het. “De trucks zijn onmisbaar in tal van segmenten, denk maar aan distributiecentra, de voedselproductie, de bouwmaterialenhandel, metaalverwerking, chemische productie en de papier- en houtbewerkingssector.”

De voorbije jaren kon Linde MH op succes rekenen in dit segment. Zo werden er van het voormalige model meer dan 200.000 exemplaren verkocht. “Nieuwe technologieën en een geoptimaliseerd truckontwerp zorgen ervoor dat we nog beter kunnen voldoen aan de vraag naar krachtige, energiezuinige, comfortabele en veilige trucks in deze categorie”, aldus Torsten Rochelmeyer, senior director Strategy & Solution Portfolio bij Linde Material Handling.

“Het nieuwe platform voor deze trucks is gebaseerd op meer dan 2.000 interviews met klanten en verkoop- en servicepunten uit 26 landen. Daarnaast hebben we vier weken workshops on site georganiseerd, waarbij we klanten en experts samenbrachten om trucks van Linde en andere merken te testen. Die bevindingen hebben we meegenomen bij de ontwikkeling van de nieuwe serie”, voegt Ulrike Just, managing director Sales & Service en lid van de management board bij Linde MH, eraan toe.

Combinatie van Linde Xi- en Linde E-serie

Omdat Linde met zijn trucks tegemoet wil komen aan de persoonlijke wensen van de klant, werd een grote verscheidenheid aan modellen voorzien, die in België door Motrac worden verdeeld. “Naast de standaardmodellen is het mogelijk de trucks centraal of lokaal verder te customiseren om een oplossing volledig op maat te creëren”, vertelt Ulrike Just.

De krachtpatsers in de nieuwe reeks zijn de twaalf Xi-modellen met geïntegreerde lithium-ionbatterij. De combinatie van de geïntegreerde 90-volt lithium-ionbatterij en een synchrone reluctantiemotor (SRM) moet voor een aanzienlijke efficiëntieverhoging zorgen. Zo bereikt de truck niet alleen in korte tijd een snelheid van 20km/uur, Linde stelt ook dat de hef- en daalsnelheden tot twintig procent boven het gemiddelde van concurrerende trucks kunnen liggen. Het aangepaste koelsysteem moet ervoor zorgen dat het volledige motorvermogen steeds kan worden benut, ook bij hoge belasting en continu gebruik.

Naast de twaalf Xi-modellen zijn er veertien nieuwe varianten in de Linde E14- tot E20-reeks, met hefcapaciteiten van 1,4 tot 2 ton en een hoogtechnologische loodzuurbatterij. Bestuurders kunnen hierbij wisselen tussen loodzuur- en lithium-ionbatterijen of bestaande batterijen blijven gebruiken volgens het ‘plug & play’-principe. Voor de Linde E14- tot E20-modellen vertrouwt Linde MH op zijn 48-volt lithium-ionbatterijtechnologie en onderhoudsvrije elektrische wisselstroommotoren. De elektrische modellen zijn ook voorbereid op het gebruik van brandstofceltechnologie. Door de klant die keuzes te geven, wil Linde inspelen op het feit dat naargelang de omgeving en de toepassing andere energiebronnen aangewezen kunnen zijn.

FOTO 2 Linde_Ulrike

Ulrike Just, managing director Sales & Service en lid van de management board bij Linde MH: “Het nieuwe platform voor deze trucks is gebaseerd op meer dan 2.000 interviews met klanten en service- en verkooppunten uit 26 landen.”

Meer bewegingsruimte

Bij de ontwikkeling van de nieuwe elektrische heftrucks werd veel aandacht besteed aan een ergonomische werkomgeving. “Vacatures in logistiek en warehousing zijn steeds moeilijker in te vullen. Met deze ergonomische heftrucks willen we bedrijven helpen in hun strijd om goede krachten in huis te halen en te houden”, licht Torsten Rochelmeyer toe.

Met de geïntegreerde lithium-ionbatterij in de Linde Xi10-Xi20 hebben de ontwerpers voor extra manoeuvreerruimte gezorgd. Zo is de opstap aanzienlijk groter en lager en is de voetruimte ongeveer dertig procent groter dan gebruikelijk in deze klasse. Alle versies bieden naast meer bewegingsruimte ook meer hoofdruimte. Op die manier kunnen zelfs lange bestuurders comfortabel werken.

Het nieuwe verwarmingssysteem met verstelbare ventilatieopeningen rond de werkplek zou zorgen voor een zestig procent betere warmteafgifte in vergelijking met vorige modellen. De trucks kunnen optioneel ook met een aircosysteem worden uitgerust. De dempings- en ontkoppelingsconcepten op de assen en de hefmast moeten er dan weer voor zorgen dat de bestuurder minder schokken en trillingen ervaart. Optioneel is de Linde Steer Control, waarbij het klassieke stuurwiel wordt vervangen door een miniwiel of joystick. Daarbij laat de chauffeur zijn linkerarm op de armleuning liggen en wordt de truck enkel met de vingers en minimale bewegingen bestuurd.

FOTO 3 Linde

Om met zijn trucks tegemoet te komen aan de persoonlijke wensen van de klant, voorziet Linde Material Handling een grote verscheidenheid aan nieuwe modellen in de hefcapaciteit van 1 tot 2 ton.

Veiligheid als prioriteit

Een groot aantal standaard- en optionele heftruckfuncties moet zowel de bestuurder als de werkomgeving optimaal beschermen. Zo is de Linde Load Assist standaard ingebouwd. Dat is een hulpsysteem dat hef- en neigfuncties automatisch aanpast aan het gewicht van de last en de hefhoogte om kantelongevallen te voorkomen.

Nieuw is de in huis ontwikkelde Linde Reverse Assist Radar. Dit veiligheidsassistentiesysteem herkent zowel bewegende als stilstaande objecten en personen achter de truck, vanaf kniehoogte. Bij gevaar remt de truck automatisch snel af tot stilstand. “Daarbij willen we antwoord bieden op een belangrijke oorzaak voor ongevallen in magazijnen”, aldus de heftruckfabrikant. “Zo blijkt uit een Duitse studie dat 55,5 procent van de aanvaringen tussen industriële trucks en voetgangers gebeurt tijdens het achteruitrijden, doorgaans vanuit stilstand of bij traag rijden.”

Daarnaast spelen de AI-gebaseerde Linde Reverse Assist Camera en Front Assist Camera een belangrijke rol voor een veilige manier van werken. De camerasystemen zitten in het display van de truck geïntegreerd. Ze kunnen mensen van objecten onderscheiden en actief ingrijpen door de snelheid van de heftruck te verlagen. Daarbij krijgt de bestuurder visuele en akoestische waarschuwingen op basis van de afstand tot de gedetecteerde persoon.

Om bedrijven te helpen bij hun keuzes op het vlak van veiligheid, heeft Linde het ‘Identify Safety Solutions’-systeem ontwikkeld. Met deze ‘solutions finder’ kan op basis van de omgeving en de specifieke behoeften worden bepaald welke van de ruim tachtig veiligheidsoplossingen het meest aangewezen zijn.

Tot slot wil Linde duidelijk maken dat het sterk inzet op digitalisering en end-to-end-connectiviteit om een hogere productiviteit te helpen realiseren. Zo maakt de draadloze gegevensoverdracht tussen het besturingssysteem en toepassingen in de cloud op een server voorspellend onderhoud en software-updates via de ether mogelijk.

In de loop van 2025 voorziet Linde MH ook de lancering van een nieuwe fleet management oplossing met een ‘customer interaction platform’, waarbij de focus ligt op een vlotte interactie tussen trucks, AI-camera’s, voetgangers, geconnecteerde laders, enzovoort. “Dat alles past binnen onze strategie om een solution provider te worden die naast de pure heftrucks ook software, assistentiesystemen, energieoplossingen en geautomatiseerde oplossingen aanbiedt”, aldus Ulrike Just. “In elk geval zien we de toekomst positief tegemoet. Ondanks de moeilijke economische omgeving verwachten we dat de markt tegen 2027 met vier à zes procent zal stijgen. Daar willen we uiteraard op blijven inspelen met innovatieve oplossingen. Zo mogen jullie zich volgend jaar verwachten aan verschillende nieuwe automatisch geleide voertuigen. Op die manier willen we ons aanbod beter afstemmen op omgevingen waar traditionele heftrucks en geautomatiseerd transport hand in hand gaat.”

TC

FOTO 4 Linde

Met de geïntegreerde lithium-ionbatterij in de Linde Xi10-Xi20 werd voor extra manoeuvreerruimte gezorgd. Zo is de opstap aanzienlijk groter en lager en is de voetruimte ongeveer dertig procent groter dan gebruikelijk in deze klasse. Alle versies bieden ook meer hoofdruimte.

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.