Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport. Doordat de elektrische Volvo-trucks een breed scala van transportbehoeften aankunnen, zou in de nabije toekomst bijna de helft van al het vervoer in de EU al met elektrische trucks kunnen worden uitgevoerd.

De nieuwe trucks leveren een groter laadvermogen, krachtigere aandrijflijnen en een actieradius tot 300km (bij een GCW van 40 ton). Bij lichtere vrachten kan de actieradius toenemen. Het elektrische productaanbod van Volvo Trucks zou daarmee ongeveer 45% van alle huidige transporten in Europa kunnen dekken. Immers, volgens statistieken van Eurostat uit 2018 voor het goederenvervoer over de weg legt 45% van al het goederenvervoer in Europa een afstand af van minder dan 300km per dag. Een andere planning en soms andere configuratie maakt meer mogelijk en levert een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de impact op het klimaat door wegtransport: volgens officiële statistieken verantwoordelijk voor zo’n 6% van de totale CO2-uitstoot in de EU.
 
“Er zijn enorm veel mogelijkheden om het transport per truck in Europa elektrisch te laten verlopen en ook in andere delen van de wereld in de zeer nabije toekomst”, zegt Roger Alm, CEO van Volvo Trucks. “Om dat te bewijzen, hebben we het ambitieuze doel gesteld dat tegen 2030 de helft van onze omzet door elektrische trucks moet worden gerealiseerd. En de drie nieuwe zware trucks die we nu introduceren, zijn een enorme stap in de richting van dat doel.”

Recente nieuwsberichten

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Zetes pakt uit met Full Pallet Inventory module

De nieuwe module moet logistieke bedrijven toelaten om hun magazijnen nog efficiënter te digitaliseren. Het toestel maakt gebruik van industriële visualisatietechnologie om voorraden op pallets sneller te tellen. De oplossing is volledig geïntegreerd met de magazijnsoftware ZetesMedea.

Exact brengt app voor voorraadtellingen op de markt

De nieuwe app voorkomt dat voorraadtellingen veel tijd en handmatige, foutgevoelige inspanning kosten. Handmatig worden de aantallen eerst geteld op papieren lijsten en later manueel ingevoerd in het systeem, waardoor verschillen kunnen ontstaan.

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer

DHL Aviation heeft softwareaanbieder Descartes in de arm genomen om de elektronische berichtgeving met haar wereldwijde klantenbestand te standaardiseren. De Global Air Messaging Gateway van Descartes biedt een eenduidig platform waarop DHL Aviation kan communiceren met grote expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, post- en koerierbedrijven en afhandelingsbedrijven.

Inotec vergroot RFID-labeldivisie met twee overnames

In het kader van haar strategische doelstelling om marktaandeel te winnen en het productportfolio uit te breiden heeft Inotec als producent van barcode- en RFID-labels de firma’s Identytag en Winckel overgenomen. Identytag is een belangrijke Europese producent van RFID-oplossingen voor uiteenlopende industrieën en toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.