Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Verandering staat centraal in de supply chain

Manhattan Associates introduceert nieuwigheden

Verandering vormde de grote constante tijdens de klantenconferentie van Manhattan Associates in Berlijn. Die verandering situeert zich zowel op het vlak van het winkelgedrag als de verwachtingen van de consument. Evenzeer duidt ze op de manier waarop de software van Manhattan Associates evolueert. Dat vertaalt zich onder meer in een samenwerking tussen de verschillende supply chain- en omnichanneloplossingen en de introductie van nieuwe functionaliteit in die applicaties.

De belangrijkste verandering in het aanbod van de Amerikaanse IT-speler is de introductie van de Manhattan Active Supply Chain Suite, die de bestaande software voor WMS (Manhattan Active Warehouse Management) en TMS (Manhattan Active Transportation Management) samenbrengt in één oplossing voor onder meer distributie-, arbeids-, automatiserings- en transportfuncties. Die samensmelting moet de klant extra flexibiliteit en wendbaarheid bieden om in real time te reageren op wisselende bestellingen en transportcapaciteit. Volgens Brian Kinsella, SVP Product Management bij Manhattan Associates, leidt die end-to-end oplossing tot een betere flow van goederen, aangezien de hele keten op veranderingen kan inspelen. “Van de opvolging van inkomende goederen, over de lokalisering in de magazijnen, de benodigde inzetbaarheid van medewerkers, tot het uitleveren van de goederen: alle stromen zijn nu in één centrale toepassing verenigd.”
 
Manhattan Associates lanceerde Manhattan Active Transportation Management anderhalf jaar geleden. De toepassing vermindert naar eigen zeggen de tijd en de moeite die nodig zijn voor het optimaliseren van de meest complexe transportnetwerken. Manhattan Associates noemt de cloud-native oplossing het eerste zelfconfigurerende systeem in de branche en omschrijft het als een grote sprong voorwaarts op het vlak van optimaliseringssnelheid. “De software geeft bedrijven de kracht om snel grote hoeveelheden gegevens te analyseren en te verwerken en op die manier het ideale logistieke plan op te stellen”, luidt het. Manhattan Active Transportation Management maakt gebruik van ‘machine learning’ om handmatige parameters efficiënt te automatiseren.

20221220103612852_foto-1.jpg
Henri Seroux, senior vice president EMEA bij Manhattan Associates: “Manhattan Active Supply Chain Suite brengt de bestaande WMS (Manhattan Active Warehouse Management) en TMS (Manhattan Active Transportation Management) in één totaaloplossing samen.”

​Updates om de 90 dagen

Manhattan Active TM is een cloudapplicatie, gebouwd op basis van microservices. Dat maakt de SaaS-toepassing schaalbaar en uitbreidbaar. Ze moet, net als bij de andere platformen van Manhattan Associates het geval is, de weg vrijmaken naar een automatische driemaandelijkse update met nieuwe versies en functionaliteit. Volgens Henri Seroux, senior vice president EMEA, liet Manhattan Associates zich daartoe inspireren door ondernemingen als Spotify, waar zogenaamde ‘product squads’ of kleine, autonome teams voortdurend aan nieuwe oplossingen bouwen. Dat hoge updatetempo moet bedrijven helpen snel en adequaat een antwoord te bieden op nieuwe uitdagingen in de supply chain.  
 
Om de flexibiliteit van zijn klanten te vergroten, lanceert Manhattan drie verschillende ontwikkelmogelijkheden: ‘no code’, ‘low code’ en ‘your code’. “Onze ambitie bestaat erin kant-en-klare oplossingen aan te bieden, waarbij de gebruiker vanuit het aangereikte platform alle instellingen zelf kan configureren”, licht Brian Kinsella toe. “Maar we beseffen dat klanten willen innoveren boven op ons platform. Dat kan met een beperkte nood aan codering, bijvoorbeeld om de gebruikersinterface uit te breiden, velden en labels toe te voegen of datamodellen te personaliseren. Wie totale flexibiliteit wenst, vindt zijn gading bij ‘your code’. Daartoe bieden we een bibliotheek met API’s en extensies. De webstek developer.manh.com fungeert als ‘één versie van de waarheid’ voor ontwikkelaars, met blogs, tutorials en advies om het maximale uit onze technologie te halen.”

20221220103746689_foto-2.jpg
Brian Kinsella, SVP Product Management bij Manhattan Associates: “We willen de consument de kans geven om na het plaatsen van zijn bestelling nog parameters aan te passen.”

​Geïntegreerde communicatietools

Manhattan Associates stelde tijdens zijn klantenevenement Manhattan Exchange per platform verschillende innovaties voor. Het breidt Manhattan Active Omni, de toepassing voor order management, voorraden, fulfilment, klantenrelaties en verkooppuntoplossingen, uit met realtime messaging, waarmee de koerier de klant op de hoogte houdt over zijn levering. Hij geeft dan bijvoorbeeld een seintje wanneer hij onderweg is of zich geparkeerd heeft. Manhattan Associates herwerkte ook de gebruikservaring in het contact center, waar alle communicatie via zowel mail, ‘text messaging’ als spraak op één centrale plaats gebundeld is. Nieuw is de chatbotfunctionaliteit, die informatie over onder meer betalingsmodaliteiten en bestellingen automatisch genereert en op die manier de werkdruk van de medewerkers in het contact center reduceert. ‘Machine learning’ moet dan weer toelaten accurate voorspellingen uit te werken op het vlak van leveringen en voorraadfluctuaties. Voor het beheren van de winkelvoorraden zet Manhattan Associates samen met Zebra in op RFID-technologie. “Het is een techniek die al vijftien jaar circuleert, maar waarvan het potentieel pas nu echt ontgonnen wordt voor het picken, verpakken en lokaliseren van goederen”, legt Brian Kinsella uit.
 
Ook het platform Manhattan Active Warehouse Management kent enkele vernieuwingen. Die situeren zich vooral op het vlak van de opvolging van en de interactie met medewerkers. Verantwoordelijken kunnen de prestaties van hun medewerkers van nabij opvolgen, met als doel hen verder te coachen en te begeleiden. ‘Gamification’ moet op een ludieke manier leiden tot een grotere medewerkersparticipatie en motivatie. Realtime messaging faciliteert een vlotte communicatie tussen medewerkers en hun leidinggevenden. “Beide partijen hoeven de applicatie niet te verlaten om te overleggen, wat bijdraagt tot een vlotte interactie”, luidt het.

​Consument in controle

Op de planning van Manhattan Associates staat de uitrol van een nog meer wendbaar en dynamisch fulfilment. “Onze software geeft de klant inzicht zodat hij weet welke leveringen het magazijn moeten verlaten, welke taken daaraan verbonden zijn en hoe hij op tijd kan leveren”, klinkt het “Yard management vormt de logische link tussen de WMS- en TMS-applicatie. De toepassing bevindt zich op het kruispunt van magazijnoptimalisering en stroombeheer. De intelligente software maakt duidelijk welke trailer aankomt, over welke voorraden het gaat en aan welke poort hij zijn lading het beste lost. Maar ze gaat nog verder, tot op het niveau van de optimale stapeling van de goederen in de trailer.”
 
Manhattan Associates verbindt Manhattan Active Allocation nadrukkelijk met Manhattan Active Omni voor end-to-end voorraadbeheer. “Een nauwkeurig overzicht van alle flows maakt duidelijk of de verkoop van goederen voor of achter loopt op schema en leidt tot de aangewezen stappen om de voorraden verder te optimaliseren.” De koppeling van Manhattan Active Omni met Manhattan Active Warehouse Management maakt een fulfilment mogelijk dat door de consument wordt gecontroleerd.
Brian Kinsella: “Bij een traditionele e-commerceomgeving is de transactie volledig afgesloten als de bestelling eenmaal is ingevoerd. De visibiliteit en controle zijn dus zoek. Dat leidt tot een grote hoeveelheid aan teruggestuurde goederen. We willen de consument de kans geven na het plaatsen van zijn bestelling nog parameters aan te passen: van het leveringsadres, over de hoeveelheid, tot de beslissing om in de winkel te leveren. Op die manier bevorder je de klantentevredenheid en trek je het aantal retourzendingen in één beweging naar beneden.”

20221220103856776_foto-3.jpg
CEO Eddie Capel verwelkomde een publiek van enkele honderden klanten op de klantenconferentie Manhattan Exchange in Berlijn.

​Hybride klanten aanvaarden geen ‘neen’ als antwoord

Onderzoek bij 3.500 consumenten en 700 respondenten op management- of seniorniveau uit de retailbranche wijst uit dat de wisselwerking tussen online en fysieke winkels toeneemt en dat de grens tussen beide vervagen. 83% van de bevraagde retailers meent dat ze beide aspecten goed op elkaar hebben afgestemd. Daar tegenover staat dat het slechts bij de helft van de retailers mogelijk is om in de winkel te kopen en online te retourneren. Frappant is de vaststelling dat amper 6% van de winkeliers aangeeft een nauwkeurig overzicht van zijn voorraden te genereren. 68% van de retailers hanteert een micro-fulfilmentstrategie om de vele kanalen voor hun hybride klanten te benutten. De meeste retailers verwachten dat het controleren van voorraden in de toekomst tot de belangrijkste taken van de winkelmedewerkers zal behoren.
 
De verwachtingen van de hedendaagse klant vragen om een nieuwe retailstrategie. Ruim een kwart van de consumenten gaat ervan uit dat winkelpersoneel de beschikbaarheid van andere winkels kan controleren als een product niet voorradig is. Senior vice president EMEA Henri Seroux meent dat de consument verwacht dat je als winkelpunt – zowel online als fysiek – te allen tijde duidelijkheid schept. “Vroeger nam de consument er vrede mee wanneer je hem zei dat een bepaald product misschien in een ander winkelpunt verkrijgbaar is”, zegt hij. “Vandaag wil de klant meteen weten waar en wanneer hij terecht kan en ziet hij zijn levering het liefst ook op de locatie en het tijdstip van zijn voorkeur plaatsvinden.”
 
Ruim een derde van de consumenten verkiest ‘click & collect’ bij het bestellen en afrekenen van hun aankopen. Contactloos betalen en ‘curbside pick-up’ vervolledigen de top drie. Het illustreert volgens marktonderzoeker Natalie Berg het belang van het aanbieden van verschillende opties op het vlak van betaal- en levermogelijkheden.
 
Het onderzoek toont volgens Henri Seroux aan dat de rol van menselijke interactie en het fysieke winkelpunt nog lang niet uitgespeeld is. “Velen beschouwden de fysieke winkel als een verplichting in een digitaal tijdperk, maar door de pandemie heeft de fysieke winkel zijn plek heroverd. De winkel fungeert daarbij steeds meer als een strategische hub voor offline verkoop, onder meer bij het retourneren van producten, click & collect en ‘same-day delivery’.”

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.