Van vijf magazijnlocaties naar één centrale hub
Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen
Liefst 65.000 vierkante meter groot is het nagelnieuwe magazijn van Kellanova, het vroegere Kellog Company. Niet alleen is het de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Vanuit de nieuwe logistieke hub zal 21 procent van het Europese volume van Kellanova – goed voor dagelijks 250 ton voeding – naar klanten worden getransporteerd. Niet toevallig bevindt deze strategische uitbreiding zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die al sinds 1995 een hoeksteen vormt in het industriële landschap van Mechelen.
Kellanova staat bekend als producent van ontbijtgranen met merken als Special K, Coco Pops en Frosties. Verder produceert Kellanova de bekende Pringles-chips. In Europa telt Kellanova vijf productiesites, waaronder de Pringlesfabriek in Mechelen. In die fabriek zorgen 650 medewerkers jaarlijks voor 104.000 ton Pringles, goed voor ongeveer 650 miljoen kokers – de zogenaamde ‘cans’ – met chips. De groep realiseert in Europa een omzet van 2,3 miljard euro en telt er ongeveer 4.000 medewerkers. Jaarlijks wordt er zo’n 700 miljoen euro geïnvesteerd om de groei te versterken. Ook op het vlak van duurzaamheid worden continu inspanningen geleverd, met de ambitie om tegen 2050koolstofneutraal te worden.
Magazijn met dubbele functie
Het grootschalige nieuwbouwproject, dat in 2022 startte, zal in de zomer van 2024 operationeel op kruissnelheid zitten. Het magazijn bekleedt voor Kellanova een dubbele functie. “Enerzijds doet het dienst als distributie- en co-packing centrum voor klanten in de Benelux en Noord-Frankrijk. Zij krijgen van hieruit niet enkel Pringles, maar ook ontbijtgranen aangeleverd. Anderzijds is het de Pringles-hub voor de toelevering van producten aan Spanje, Italië, het VK, Ierland en Duitsland”, vertelt Alan Percherz, directeur supply chain Europe bij Kellanova.
Operationeel wordt het magazijn beheerd door de internationaal actieve logistiek dienstverlener GXO. De samenwerking is zestien jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk gestart en intussen runt GXO de logistieke operaties van Kellanova op verschillende Europese sites. Op de site in Mechelen werken zo’n 150 GXO-medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de 24/7-operaties in vijf shifts. Voor de co-packing activiteiten staan honderd medewerkers van twee maatwerkbedrijven in, met name Mivas en Nektari. Daarmee stelt de nieuwe logistieke site in totaal 250 medewerkers tewerk.
Toonaangevend in duurzaamheid
Bij de ontwikkeling van het nieuwe distributiecentrum werd op het vlak van duurzaamheid niets aan het toeval overgelaten. De site betekent volgens Kellanova een nieuwe mijlpaal in de continue inspanningen van het bedrijf om een duurzame supply chain te garanderen.
Dat deze site de opslag- en co-packing activiteiten van vijf sites – niet enkel in Mechelen, maar ook in Lier, Londerzeel en Rumst – centraliseert, is ongetwijfeld een van de belangrijkste stappen voorwaarts op het vlak van duurzaamheid. “We streven er nu bijvoorbeeld ook naar zoveel mogelijk goederen dubbel gestapeld in het magazijn te ontvangen”, vertelt Olivier Vernier, VP general manager van Kellanova Continental Europe. “Uiteraard is hiervoor een nauwe samenwerking met onze partners vereist. Dat leidt tot beter gevulde vrachtwagens en een lagere CO2-voetafdruk. Concreet hebben we de vulgraad van onze trucks al van zestig tot zeventig procent kunnen verhogen. Door vanuit één enkele hub te werken en meer vrachtwagens vol te laden, hebben we het interne transport sterk kunnen verminderen. Zo is het aantal vrachtwagens dat intern tussen onze productiesite en het magazijn rijdt met dertig procent afgenomen.”
Nog duurzame initiatieven vinden we in het gebouw zelf. Zo is er ledverlichting aanwezig en werd er geen gasaansluiting voorzien. Daarnaast zal het 65.000 vierkante meter grote dak van het nieuwe magazijn vol komen te liggen met zonnepanelen. “Momenteel is tien procent van het dak al met zonnepanelen bedekt. Daarmee kunnen we het volledige elektriciteitsverbruik op de site dekken”, vertelt Ignace De Paepe, president van MG Real Estate, dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het pand. “We zijn aan het onderhandelen om de overige negentig procent via een kabel onder de spoorweg op de fabriek aan te sluiten. Dat zou zo’n twintig procent van het verbruik van de fabriek kunnen dekken.”
Al die initiatieven vormen een aanvulling op de bestaande duurzaamheidsprojecten van Kellanova. Zo wordt er in de Pringlesfabriek gewerkt aan continue verbeteringen om een ‘fabriek van de toekomst’ te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan de installatie van een nieuwe verbrandingsoven die de CO2-uitstoot met 35 procent vermindert en de nieuwe waterwinningsinstallatie, die toelaat het waterverbruik op de site te halveren. “Verder leveren we ook grote inspanningen om onze verpakkingen duurzamer te maken. Zo hebben de Pringles-cans niet langer een metalen bodem, waardoor ze nu voor negentig procent uit papier bestaan”, illustreert Olivier Vernier. “Onze ambitie is om uiteindelijk enkel nog met recycleerbare verpakkingen te werken. Daarnaast hebben we in België, Nederland en Frankrijk programma’s lopen om boeren te helpen hun aardappelproductie duurzamer en efficiënter te maken. Hetzelfde doen we met producenten van tarwe in het VK en van rijst in Spanje en Italië.”
Het feit dat het nieuwe gebouw een brownfield ontwikkeling is, draagt nog bij aan het duurzaamheidsgehalte van de site. “Met dit project hebben we historische bodemvervuiling aangepakt. Het gebouw staat immers op de grond van de voormalige verffabriek van Axalta”, vertelt Ignace De Paepe. “De uitdagingen waren groot: de nodige vergunningen verkrijgen, de oude gebouwen afbreken, de sterk vervuilde grond saneren, enzovoort. Uiteindelijk hadden we in zeven maanden tijd de nodige vergunningen in handen, mede dankzij de goede samenwerking met de provincie en de stad Mechelen, en zijn we met volle moed aan de slag gegaan. In november 2022 was de eerste van de vier units klaar en de andere zijn geleidelijk gevolgd. Midden 2023 is het operationele gedeelte opgestart en stelselmatig werd de capaciteit opgeschaald. We hebben het beschikbare industriële terrein maximaal benut om er een gebouw te ontwikkelen dat de ambitie heeft om in de toekomst klimaatneutraal te worden. Voor dit pand streven we dan ook naar een ‘BREEAM Excellent’-certificaat.”
Efficiëntie op verschillende fronten
Uiteraard creëert de overstap van vijf sites naar één enkele hub niet enkel een vooruitgang op het vlak van duurzaamheid, ook de efficiëntie van de operaties wordt daarmee sterk verhoogd. Bovendien is de capaciteit op de nieuwe hub ongeveer dubbel zo groot als op de vijf vroegere sites samen. De nieuwe site biedt dan ook voldoende ruimte om in de toekomst nog meer activiteiten voor Kellanova op te vangen.
Ook in het magazijn zelf kan uiterst efficiënt worden gewerkt. Het gebouw heeft een vrije hoogte van vijftien meter, een van de mezzanines heeft een diepte van liefst 24 meter. Op die mezzanines worden de co-pack activiteiten uitgevoerd door de medewerkers van de maatwerkbedrijven. Dat zorgt niet enkel voor een optimaal ruimtegebruik, maar ook voor een maximale veiligheid van de medewerkers. De pallets worden via een automatisch liftsysteem van Jungheinrich naar de mezzanine gebracht. Verder zorgen smalle gangpaden met ‘man-up’ smallegangtrucks van Jungheinrich voor compacte bulkopslag.
Aan de kades zijn laad- en lossystemen van Ancra geïntegreerd. Zo kunnen pallets die van de fabriek komen, met behulp van kettingen in de vrachtwagen en aan de kade in sneltempo worden gelost. In de toekomst zullen binnenkomende pallets ook automatisch worden gescand, zodat de goederenontvangst nog sneller kan verlopen. Aan de andere kant van het magazijn kunnen op dezelfde manier pallets worden verscheept. Daarnaast zijn er uiteraard ook traditionele laad- en loskades voor vrachtwagens die niet met kettingen zijn uitgerust.
Verder werd op de site het yard management systeem van Peripass geïmplementeerd, zodat chauffeurs zich bij aankomst aan een kiosk kunnen registreren. Dat digitale aanmeldproces zorgt ervoor dat eventuele wachttijden sterk kunnen worden ingekort. Vervolgens worden de chauffeurs vanop afstand tot de juiste kade begeleid.
“Sterk geautomatiseerd is dit magazijn misschien niet, maar het mag duidelijk zijn dat we de mogelijkheden optimaal benutten”, besluit Alan Percherz. “Ook in de toekomst willen we blijven bestuderen hoe automatisering de operaties in ons nieuwe magazijn nog efficiënter en duurzamer kan maken.”
TC
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.