Van kostenpost naar differentiator
Hoe digitale technologie het verschil maakt in de logistiek
De turbulente wereld waarin we leven stelt supply chains als nooit tevoren op de proef. Enerzijds worden we constant met onze neus op de kwetsbaarheden gedrukt, anderzijds worden klanten steeds veeleisender. In die context kunnen innovatieve technologieën helpen om van logistiek een competitief voordeel te maken. Aan de hand van Deloittes Tech Trends Report en een aantal use cases schetsen twee experts ter zake de rol van nieuwe technologieën voor de supply chains van de toekomst.
Aan het woord is enerzijds Tim Paridaens, die als partner bij Deloitte verantwoordelijk is voor Technology Strategy & Architecture. Hij onderzoekt hoe nieuwe technologieën zorgen voor een stroomversnelling in logistiek, distributie en productie. Anderzijds is dat Kevin Overdulve, de verantwoordelijke partner voor Deloittes adviesverlening rond Logistiek & Distributie. Hij assisteert bedrijven bij hun logistieke transformatie, die vaak door nieuwe technologieën wordt ondersteund.
De uitdaging van de ‘Supply Unchained’
In zijn Tech Trends report belicht Deloitte de trends die de komende 18 tot 24 maanden een disruptieve impact zullen hebben op de business in verschillende industrieën en regio’s. Intussen is het rapport al aan zijn twaalfde editie toe.
Tim Paridaens: “Voor die studie vragen we grote bedrijven naar hun huidige en toekomstige prioriteiten. Daarnaast vertrouwen we op inzichten en voorspellingen van academici en visionairen uit de industrie. Verder nemen we er de roadmaps en investeringsprioriteiten van toonaangevende start-ups, durfkapitalisten en technologieleveranciers bij. Uit de vorige rapporten is gebleken dat 91 procent van de voorspellingen waarheid wordt. Daarom durven we te stellen dat dit rapport een goed beeld geeft van de trends die zich zullen doorzetten.”
In de laatste editie definieert Deloitte de ‘Supply Unchained’ als centrale trend. Een treffende illustratie hiervan is het voorval met de Ever Given, het schip dat dagen vastzat in het Suezkanaal en daardoor honderden andere schepen blokkeerde. “Op logistiek vlak hebben zulke verstoringen in de keten een enorme impact. Helaas wordt de volatiele wereld van vandaag steeds vaker getroffen door zulke onvoorziene gebeurtenissen”, weet Kevin Overdulve. “Denk maar aan de coronacrisis of de huidige tekorten in de halfgeleiderindustrie. Tegelijk worden de eisen van consumenten op het vlak van service en klantenbeleving er niet minder op. De kunst bestaat er dus in de torenhoge verwachtingen te blijven inlossen, met onze kwetsbare supply chains in het achterhoofd. Data zullen steeds belangrijker worden om grip op de keten te krijgen, zodat we op een betere manier kunnen reageren. Gelukkig zijn er ook steeds meer data beschikbaar. Via de juiste technologie kunnen we daar optimaal gebruik van maken. Tegelijk moet technologie het mogelijk maken de klantenbeleving te verbeteren.”
Subtrend 1: naar een ‘Supply Chain of One’
Om met logistiek het verschil te maken, moeten we volgens Deloitte zoveel mogelijk een supply chain op maat van de klant nastreven.
Kevin Overdulve: “Terwijl klanten vroeger de supply chain maar moesten aanvaarden zoals die was, evolueren we nu steeds meer naar een ‘Supply Chain of One’. Bedrijven leggen hun focus ook steeds meer op de wensen van de klant in plaats van op het product an sich. De kunst bestaat er dan ook in je resources zo in te richten dat ze optimaal beantwoorden aan de continu veranderende eisen van de klant. Een ijzersterke klantenfocus wordt dé differentiator van de toekomst.”
Afhankelijk van de verwachtingen van de klant rond een bepaald product of een bepaalde service, moeten we dan ook zorgen voor een aangepaste supply chain. De figuur geeft weer hoe zo’n gedifferentieerde supply chain er kan uitzien.
Kevin Overdulve illustreert het met een voorbeeld: “Voor een groot chemiebedrijf hebben we een ‘voice of the customer’ studie gedaan om de wensen van belangrijke klanten op supply chain vlak te begrijpen. Enerzijds wilden belangrijke klanten vooral een betrouwbare service. Anderzijds wilden ze tijdig geïnformeerd worden als er toch eens een order te laat dreigt te komen. Daarop hebben we een segmentatiemodel voorgesteld. Daarbij kregen belangrijke klanten in het strategische segment een customer service professional toegewezen die de klanten heel goed kent en die hen de juiste service kan bieden. Zo’n segmentatie wordt in de toekomst steeds belangrijker.”
Belangrijk is ook om iedereen in de organisatie goed gealigneerd te krijgen, zodat elke klant de intern afgesproken service krijgt. Technologie kan die alignering tussen operations, sales, marketing en finance vereenvoudigen. Zo kan het juiste fulfilmenttraject in gang worden gezet van zodra een order voor een klant binnenkomt. “De huidige advanced planningsystemen zijn in staat die klantgedreven strategie vanuit planningsoogpunt op een goede manier in te vullen. Daardoor wordt de ‘Supply Chain as One’ steeds meer haalbare kaart”, aldus Kevin Overdulve.
Subtrend 2: maximale wendbaarheid als heilige graal
Een weldoordachte fulfilmentstrategie met een gepaste segmentatie uitwerken is een goed begin, maar als bedrijf moet je ook bedenken wat je gaat doen als het niet loopt zoals gepland. Aangezien de disrupties elkaar tegenwoordig in sneltempo opvolgen, moeten we als supply chain afdeling wendbaar zijn, willen we de veranderingen ten opzichte van het plan zo goed mogelijk opvangen. Of zoals Jef Bezos het zo mooi verwoordde: “Any business plan won’t survive its first encounter with reality”.
Dat die wendbaarheid heel belangrijk wordt, blijkt ook uit de cijfers. Zo blijkt dat gemiddeld vijftig procent van de supply chain performantie wordt gedreven door een excellente planning, de andere helft door de mate waarin een bedrijf wendbaar is ten opzichte van die planning.
Om wendbaar te kunnen worden, heb je vooral inzicht in je keten nodig. Het komt erop aan snel abnormale situaties te spotten en dan vliegensvlug op de juist manier te reageren. Dat vraagt om de juiste technologieën, die we vaak niet in de traditionele systemen terugvinden.
K. Overdulve: “Vaak koppelen bedrijven rapportages aan hun bestaande ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) om meer visibiliteit te krijgen. Dikwijls krijgen we de feedback dat zo’n systeem hen dan toch niet de nodige visibiliteit biedt. Dat komt vooral omdat de rapporten pas gemaakt worden (lang) nadat de transacties zijn gebeurd. Dat is te laat om nog proactief te kunnen reageren. We merken dan ook dat veel van die rapporten in de praktijk maar weinig worden gebruikt. Bovendien zit heel veel informatie in andere interne en externe systemen. Als je data uit diverse systemen moet samenbrengen, koppelen en analyseren, ben je wel even zoet. En dan moet je ook nog bepalen welke actie je zult nemen, waar ook weer een tijd overheen gaat. Tegen dan is het kalf vaak al verdronken en kun je alleen maar hopen dat je het de volgende keer beter zult doen. Zo krijgen bedrijven het gevoel dat ze constant brandjes aan het blussen zijn.”
Oplossingen die wel de nodige visibiliteit bieden, maken doorgaans gebruik van ‘control towers’ aan de ene kant en cognitieve automatisering aan de andere kant. Om zulke oplossingen te realiseren, moet je inzetten op verschillende technologieën, zoals IoT (Internet of Things), artificiële intelligentie en ‘demand sensing.’
K. Overdulve: “We moeten streven naar een platform dat boven de bestaande uitvoerende en planningsystemen staat. Bij Deloitte spreken we over Cognitive Command Centres. Zo’n platform capteert de informatie van de onderliggende systemen en brengt die samen in een soort ‘virtual twin’. Door de planning constant te vergelijken met de uitvoering in de realiteit, kun je de uitzonderingen snel spotten. De excepties worden meteen aan de betrokkenen gecommuniceerd, bijvoorbeeld via een notificatie. Vervolgens kun je daar cognitieve algoritmes op loslaten om de juiste oplossing voor te stellen. Daarbij zal het systeem trade-offs over de hele supply chain maken, rekening houdend met de historiek. Zo’n Cognitive Command Centre is als het ware het brein van de supply chain, dat continu leert en zo steeds betere beslissingen maakt. Wij merken nu al dat zulke concepten een snelle return opleveren en een grote toegevoegde waarde hebben voor planners en supply chain professionals.”
Via een Cognitive Command Centre kun je bijvoorbeeld ook KPI’s opvolgen, out-of-stocks voorkomen, vertragingen van vrachtwagens berekenen of steeds weer terugkerende problemen oplossen.
Zo heeft Deloitte voor een bedrijf in de FMCG-sector end-to-end-visibiliteit gecreëerd via een Rapid Response Tower. Dat bedrijf had te kampen met een lage leverbetrouwbaarheid, met out-of-stocks tot gevolg. Die Rapid Response Control Tower wordt gevoed met informatie uit de verschillende systemen, zoals het WMS, de productiesystemen, de transportsystemen, het ERP-systeem en de planningsystemen. Zo geeft het platform meteen al een beeld van de ‘gezondheid’ van de supply chain. Via verschillende kleurcodes zien de supply chain professionals of een bepaalde KPI al dan niet binnen de marges valt. Bijkomend werden verschillende ‘notificatiebubbels’ voorzien, zodat problemen meteen de aandacht van de juiste medewerkers krijgen.
Kevin Overdulve: “Veel serviceproblemen bleken veroorzaakt te worden doordat producten niet beschikbaar waren in het magazijn. Met de Rapid Response Control Tower als vertrekpunt zijn we gaan kijken wat er aan die risico’s op stockbreuk kon worden gedaan. Het resultaat is een platform dat de gebruiker ’s ochtends een to-do-lijst voorschotelt, samen met de out-of-stock-risico’s en de aanbevelingen. Als nu ergens een stockbreuk dreigt, kan er tijdig voorraad van een ander magazijn worden overgebracht of de productieplanning kan worden bijgestuurd om extra voorraad te creëren. Ook het omverpakken van producten in een andere verpakkingshoeveelheid kan een optie zijn. Die verschillende oplossingen worden in real time tegenover elkaar afgewogen. Het voorstel van het systeem kan de medewerker dan accepteren of negeren. Op die manier kan de technologie het aantal stockbreuken drastisch terugdringen.”
Subtrend 3: de connectiviteit van de toekomst
Al het voorgaande is uiteraard enkel mogelijk via een doorgedreven connectiviteit. “In die zin zal de komst van 5G een cruciale rol spelen”, weet Tim Paridaens. “Velen denken dat 5G gewoon een upgrade van het mobiele netwerk is, maar niets is minder waar. Met 5G wordt zoveel meer mogelijk. Zo laat de technologie toe in een mum van tijd een massa data door te sturen. Voor ‘data-intensieve’ IoT-toepassingen, bijvoorbeeld, betekent dat een enorme vooruitgang. Nog een voordeel is dat het mogelijk wordt om het netwerk te ‘slicen’. Op die manier kan voorrang worden gegeven aan kritische toepassingen, terwijl zaken zoals pakweg entertainment tijdelijk wat minder bandbreedte krijgen als dat noodzakelijk blijkt. Zo zullen supply chain applicaties in de toekomst op een continue connectiviteit kunnen rekenen.”
‘High definition monitoring’ toepassingen en realtime track & tracing toepassingen in de koudeketen, bijvoorbeeld, zullen zo steeds meer haalbare kaart worden. Op die manier wordt het mogelijk nog vroeger op onverwachte gebeurtenissen in kritische supply chains in te spelen.
Deloitte heeft recent in de haven van Antwerpen het eerste standalone 5G-netwerk helpen opzetten. Een aantal bedrijven zijn hier op gesprongen om te leren wat 5G voor hen kan betekenen, waaronder Covestro (zie kader). “Daarbij kregen ze niet enkel de kans om hun eigen use case uit te werken, maar ook om te leren van de use cases van anderen. We zien trouwens dat de wil van bedrijven om open en transparant met elkaar over innovaties te communiceren steeds groter wordt”, aldus Tim Paridaens.
Samengevat mag het duidelijk zijn dat technologie cruciaal wordt om van logistiek een differentatior te maken.
T. Paridaens: “Heel wat technologieën zijn intussen ook rijp om de uitdaging aan te gaan, dus is het tijd om de acceleratie in te zetten. Intussen zijn er ook al veel use cases uitgewerkt die kunnen inspireren. ‘Start small, scale fast’, is daarbij de boodschap. En als je met de beschikbare technologieën aan de slag gaat, let er dan vooral op dat je data uit hun silo’s haalt en laat opereren in een digitaal supply chain netwerk, waar elke functie met elkaar is geconnecteerd. Anders dreig je continu achter de feiten aan te blijven hollen, en dat kun je je in de wereld van morgen niet meer permitteren.”
TC
Extra info bij het artikel
Covestro ontdekt toegevoegde waarde van 5G
Een van de bedrijven die instapte in de 5G-werkgroep die Deloitte mee heeft opgezet, is Covestro. De specialist op het vlak van polymeren is actief in de Antwerpse haven en wil het 5G-netwerk gebruiken om zijn efficiëntie te verhogen.
Het 5G-netwerk maakt het mogelijk om de procesoperatoren en technici op de productiesite rechtstreeks toegang tot grote hoeveelheden data te geven. “Binnen deze use case hebben we ervoor gezorgd dat alle documentatie van de assets en de fabriek via de tablet online beschikbaar werd”, klinkt het. “Zo kunnen procesoperators en technici ook buiten de controlekamer gefundeerde beslissingen nemen en de nodige aanpassingen doen om de assets zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen.”
Tijdens de controle van installaties kregen medewerkers bovendien de kans om ‘augmented glasses’ te testen. Daarbij kregen ze de nodige informatie meteen vanuit de controlekamer op hun scherm te zien, wat handenvrij werken mogelijk maakt. Ook is er de mogelijkheid om in te bellen en online een expert te raadplegen voor assistentie, zonder dat er fysieke versterking naar de installatie moet komen. Door die ‘remote assistance’ kan (schaars) talent nog beter worden ingezet vanuit een centrale locatie.
Tim Paridaens: “Via camera’s en HD-video’s kan de expert vanop afstand precies zien wat er aan de hand is. In het verleden hebben we via 4G al soortgelijke zaken geprobeerd, maar qua beeld en klank leverde dat geen goede resultaten op. Op dat vlak biedt 5G extra meerwaarde. In de toekomst zou 5G het bedrijf ook de mogelijkheid kunnen bieden om procesoperatoren in real time de procesparameters van de assets op een tablet te tonen en zouden ze bij een probleem eventueel ook ter plaatse kunnen ingrijpen.
Via deze use case kreeg Covestro alvast een goed beeld van de mogelijkheden die 5G biedt. Zeker voor de erg uitgestrekte site van enkele kilometers bleek de meerwaarde groot. Bovendien wordt het zo mogelijk om te evolueren naar een volledig papierloze verwerking. Er wordt dan ook bekeken hoe een en ander in de toekomst effectief kan worden uitgerold.
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.