Van Berlo verschuift focus naar R&D
Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.
“Omdat de markt voor grootschalige logistieke vloeren flink beweegt, is ook onze rol veranderd”, licht CEO Twan van Hal toe. “Waar we eerst vooral een verlengstuk van de aannemer waren, zitten we nu steeds vaker aan tafel met ontwikkelaars en material handling suppliers en integrators. Voor high-end logistieke processen is de vloer een van de belangrijkste elementen, een besef dat we langzaam in de markt zien doorsijpelen. Dat maakt onze investering in expertise nu relevanter dan ooit.”
Bij de bouw van grote distributiecentra vertegenwoordigt de betonvloer de helft van de totale CO₂-uitstoot van het gebouw, klinkt het nog. Van Berlo’s Greymatter-technologie zorgt naar eigen zeggen voor een significante verduurzaming, zonder in te leveren op kwaliteit en prestaties. Op dit moment realiseert Greymatter bedrijfsvloeren die 50% minder CO₂ uitstoten en scheurvrij blijven.
Als onderdeel van de koerswending laat Van Berlo verschillende merknamen voor producten en bedrijfsonderdelen verdwijnen. Voortaan valt alles onder de naam ‘Van Berlo’. “We denken niet langer vanuit ons eigen product”, verduidelijkt Twan van Hal. “Wat telt is wat een vloer kan opleveren voor een opdrachtgever. Onder de slogan ‘smart concrete floors’ ontwikkelen en bedenken we maatwerkvloeren die doordacht, scherp geëngineerd en vakkundig geproduceerd zijn.”
Foto: Van Berlo