UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

Prologis verwerft ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC2

Ontwikkelaar en aanbieder van logistiek vastgoed Prologis breidt zijn portfolio uit met een off-market transactie in Zuid-Nederland met de aankoop van Prologis Park Veghel DC2. Het warehouse, dat is overgenomen van Bouwbedrijf van de Ven in Veghel, is gelegen op het Industrial Park de Amert langs de A50 tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen en ligt vlak bij belangrijke vaarwegen. Veghel DC2 ligt direct naast het al bestaande Prologis Park Veghel DC1, dat momenteel volledig is verhuurd.

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.