UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks wil ongevallen voorkomen met integratie van Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks heeft Volvo Dynamic Steering (VDS) geïntegreerd met andere systemen voor het verbeteren van comfort en veiligheid en zo twee chauffeursondersteunende systemen ontwikkeld die gericht zijn op ongevallenpreventie. Het gaat specifiek om Volvo Dynamic Steering met Stability Assist en Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist.

Cainiao Smart Logistics Network kiest Liege Airport als Europese hub

De Chinese logistieke groep heeft wereldwijd verschillende steden uitgekozen om als hub voor zijn e-commerce producten op te treden. De eerste hub in Europa voor het wereldwijde e-commerce netwerk van Cainiao wordt Liege Airport.

Hollister Incorporated automatiseert EDC met Inther

Eind mei opende Hollister officieel zijn nieuwe EDC in het Nederlandse Oud Gastel. De onafhankelijke Amerikaanse ontwikkelaar, fabrikant en verkoper van medische hulpmiddelen werd wegens succes genoodzaakt uit te breiden. Daarom besloot Hollister een nieuw Europees distributiecentrum te bouwen in Oud Gastel.

C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa

De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.

Generix Group releaset Data Lake oplossing voor voorspellende analyses

Een data lake is een methode om, met behulp van Big Data, gegevens op te slaan in het natuurlijke formaat. De oplossing, die beschikbaar is op het Generix Supply Chain Hub platform, slaat alle verzonden gegevens op, waaronder facturen, het traceren van bestellingen, het traceren van producten en het beheer van magazijnen, transporten en leveringen.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

Digitalisering triggert investeringen in WMS

Onafhankelijk WMS-selectieportal wms-software.eu vergeleek de investeringen in warehouse management systemen over de afgelopen twintig jaar. Terwijl WMS-implementaties aanvankelijk vooral plaatsvonden bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers en groothandelaars destijds maar weinig interesse toonden, is dat nu anders.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.