UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

FedEx Express biedt kmo’s in de EU snellere transittijden

FedEx Express heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de integratie met TNT. Het expresvervoerbedrijf zal voortaan gebruikmaken van het Europese netwerk van TNT om de transittijden van FedEx Intra-Europe Economy zendingen te optimaliseren.

Logistics Capital Partners koopt eerste terrein in België

Logistics Capital Partners (LCP), een pan-Europese ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed, verwerft een site van 6ha in de industriële en logistieke zone Nijvel-Zuid, vlakbij de Brusselse ring. Op die locatie, met directe toegang tot de E19 richting Brussel en de E42, de verbindingssnelweg tussen Frankrijk en Duitsland, kan LCP een ​​klasse A logistiek gebouw van 32.000m² ontwikkelen.

Hoofdaandeelhouder Panalpina verwerpt overnamebod DSV

De Ernst Göhner Foundation (met 46% van de aandelen de grootste aandeelhouder van Panalpina) heeft de Raad van Bestuur van Panalpina laten weten dat ze het recente ongevraagde overnamebod van DSV niet ondersteunen. De hoofdaandeelhouder wil daarentegen wel de Raad van Bestuur steunen in een onafhankelijke groeistrategie, waar ook mergers en acquisities deel van uitmaken.

NaviTrans Scandinavië verhuist hoofdzetel

Door het toenemende aantal logistieke klanten van NaviTrans, groeit ook het personeelsbestand in Denemarken aan een sneltempo. Daarom verhuist de aanbieder van software voor de logistieke sector zijn Scandinavische hoofdzetel van Roskilde naar een nieuwe, moderne locatie in Albertslund.

Deniway voor efficiënte retourbehandeling

(Advertorial) Zalando, online fashion en lifestyle marktleider in Europa, heeft 2 deniway transportsystemen in gebruik voor de afvoer van gebruikte dozen in haar logistieke afdeling in Brieselang bij Berlijn. De transporteurs hebben een totale lengte van 410 meter, ze zijn uitgerust met slechts een 1.6 kw motor en bedienen 3 van de 4 lijnen.

Storopack introduceert papieren buffersysteem PAPERplus Track

De nieuwe machine van de verpakkingsspecialist uit het Duitse Metzingen produceert papieren buffers in slechts enkele seconden ter plaatse aan het verpakkingsstation en biedt een doeltreffende opvulling met minder materiaal. Het systeem is geschikt voor middelgrote tot grote pakketten die tussen 5kg en 50kg wegen, bijvoorbeeld reserveonderdelen, elektronische componenten of keramische voorwerpen.

Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties

In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.

Witron gaat de Australische toer op

Als onderdeel van een moderniseringsprogramma voor de supply chain gaat de grote Australische supermarktketen Coles twee ambient distributiecentra bouwen. Witron kreeg de opdracht om de twee nieuwe geautomatiseerde distributiecentra, één in Queensland en één in New South Wales, te ontwikkelen.

Lowpad Medium klaar voor de grote wereld

Na een intensieve testfase is de Lowpad Medium van Eurotec klaar om op grote schaal geïmplementeerd te worden. De Lowpad is een slimme AGV (autonomous guided vehicle) met een ultra laag chassis. Het toestel kan worden ingezet zonder dat er aanpassingen aan de infrastructuur van het warehouse hoeven te worden aangebracht.

Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics

Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.