UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

06/02/20: The future of the service supply chain and aftermarket

Insights into maturity, ambitions and challenges De ‘disrupting’ nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Robotic Process Automation (RPA), additive manufacturing, predictive en condition based maintenance, vormen samen met Internet of Things en Big Data een grote uitdaging voor bedrijven die service aan hun klanten leveren.

Axfood steunt op Witron voor groots omnichannel distributiecentrum

Eind 2023 voltooit Witron een verregaand geautomatiseerd distributiecentrum van meer dan 100.000m² voor supermarktketen Axfood in de buurt van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daarmee realiseert de systeemintegrator uit het Duitse Parkstein zijn grootste project ooit.

UPS voorspelt retourpiek gezien online shopping record

Volgens voorspellingen van UPS zal de Belgische piek voor e-commerce retouren – rekening houdend met de solden – vandaag, 16 januari, plaatsvinden. De wereldwijde retourpiek viel op 2 januari en was goed voor 1,9 miljoen retouren, een stijging met maar liefst 26% in vergelijking met de piekdag vorig jaar.

België moet digitale kloof overbruggen

België hinkt achterop inzake digitale vooruitgang. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Global Digital Readiness Index’ van technologiebedrijf Cisco. Het onderzoek berekent de digitale vooruitgang van 141 landen in de wereld en steunt daarbij op gegevens van o.a.

Manhattan Associates en Twilio bieden oplossing voor klantenbinding

Manhattan Associates gaat een samenwerking aan met het cloudcommunicatieplatform Twilio. Met het partnership wordt een geïntegreerde communicatieoplossing geboden waarmee retailers klanten in verschillende regio’s en via meerdere communicatiekanalen aan zich kunnen binden.

Liege Airport Cargo Handling Services boekt productiviteitswinst met Slot Booking applicatie

LACHS (Liege Airport Cargo Handling Services), een van de belangrijkste grondafhandelaren op Liege Airport, heeft met succes de Slot Booking for Air Cargo van Nallian geïmplementeerd. Het betreft een van de collaborative applicaties in de LGG Cargo Cloud.

12Return lanceert retourservice ‘ReturnDock’

Het in Nederland gevestigde 12Return heeft een retourservice gelanceerd onder de naam ReturnDock. Het betreft een wereldwijd platform en netwerk van lokale retourcentra dat merken ondersteunt die actief zijn in Direct-to-Customer commerce en naar klanten wereldwijd verzenden.

Nederlandse transportsector lijdt onder milieuregels

Volgens een rapport van ABN Amro wordt de sector Transport en Logistiek bij onze noorderburen in 2020 dubbel geraakt. Enerzijds krijgt de sector in 2020 last van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Anderzijds wordt de sector indirect geraakt door het stikstofbeleid.

North Sea Port in Gent krijgt nieuw bedrijvenpark ‘Hexaport’

In de Gentse North Sea Port richt vastgoedontwikkelaar Hexagon een nieuw bedrijvenpark op de voormalige Balmatt-site (een producent van asbestproducten uit de jaren ’70). Het nieuwe bedrijvenpark ligt aan de Langerbruggestraat, aan de oostoever van het Kanaal Gent-Terneuzen en maakt deel uit van project Hexaport: een site van 4,4 hectare met ook 17.000m² bestaande bedrijfsgebouwen die vastgoedontwikkelaar Hexagon gaat renoveren.

Trolley erin en rijden maar?

Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein (Whitepaper) Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor productielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.