UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

Chinese supply chains herstellen zich snel, maar reorganisatie is nodig

Sinds Covid-19 eind vorig jaar in China de kop opstak, zit twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistiek dienstverleners ondertussen alweer op 80% of meer van hun capaciteit. Bijna 60% van de bedrijven geeft aan dat hun logistieke ketens upstream (d.w.z.

Infor volledig in handen van Koch Industries

Het Amerikaanse Koch Industries heeft de overname afgerond van het resterende deel van Infor, dat nog in handen was van private equity investeringsmaatschappij Golden Gate Capital. Infor, leverancier van zakelijke branchespecifieke cloudsoftware, is nu een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries en blijft onder het huidige managementteam werken vanuit het hoofdkantoor in New York City.

6 tips for your company’s supply chain on how to tackle the COVID19 crisis —plan for now and the future

(Advertorial) Heel wat bedrijven en organisaties worden geconfronteerd met de gevolgen van de Covid19 crisis. Hoe moet je supply chain hierop inspelen en welke stappen moet je nu en in de toekomst nemen om hierop een antwoord te kunnen geven.

Trip & Co zorgt voor veilig vervoer van luchtvracht in passagiersvliegtuigen

Trip & Co, producent van veiligheidsproducten voor de vrachtsector, heeft een oplossing ontwikkeld waardoor luchtvaartmaatschappijen die de passagiersruimtes in het vliegtuig gebruiken om vracht te transporteren, dat efficiënter en veiliger kunnen doen.

Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

Transporeon stelt informatie over Europees goederenvervoer gratis ter beschikking in kader van Covid-19

Transporeon heeft op zijn website een informatieportaal opgezet over de effecten van Covid-19 op de economie, goederenvervoer en de logistieke sector. Dat platform heeft als doel logistiek managers te ondersteunen om wereldwijde toeleveringsketens draaiende te houden.

Crown biedt intuïtief display voor heftrucks met vlootbeheersysteem

De Duitse intralogistieke onderneming biedt nu een grotere lcd-kleurendisplaymodule aan als een optie voor alle heftrucks die zijn uitgerust met het InfoLink-vlootbeheersysteem van Crown. Het verstelbare InfoLink 7" touchscreen heeft een intuïtieve gebruikersinterface die het inwerken van chauffeurs moet vereenvoudigen en de productiviteit en veiligheid in typische magazijntoepassingen een boost moet geven.

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

Getac stelt tweede generatie semi-rugged tablet Zx70 voor

Getac, fabrikant van robuuste notebooks en tablets, heeft een nieuwe versie van de Zx70 tablet gelanceerd, de Zx70G2. De Zx70G2 is een dunne en lichte 9” Android-tablet die robuust is en eenvoudig met één hand kan worden bediend. Het 7” LumiBond capacitieve touchscreen is voorzien van technologie die zowel het lezen in zonlicht als het gebruik van handschoenen mogelijk maakt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.