UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

DP World zorgt voor versnelde oplevering duurzaam warehouse op London Gateway

DP World in het VK, aanbieder van ‘smart logistics’, laat weten dat het Logistics Park van London Gateway de oplevering van een speculatief duurzaam magazijn van 146.000 vierkante (ruim 13.500m²) zal versnellen zodat het klaar is voor het einde van 2021.

Smartphoto automatiseert sorteerproces met oplossing van Vanas

Smartphoto is in de Benelux een van de grootste leveranciers van gepersonaliseerde fotogeschenken, fotoboeken, canvassen… Als groot e-commerce bedrijf beloven ze snelle levering en 100% klanttevredenheid. Om deze belofte te blijven waarmaken, was er optimalisatie nodig in hun magazijn.

Centrale opslag, van meer naar 1 magazijn

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing worden gebouwd met een matige investering. Seizoenspieken kunnen met tijdelijk meer personeel worden opgevangen. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Superfood retailer KoRo zet Descartes in om aan hoge ordervolumes te voldoen

KoRo is een Duitse online retailer voor superfood, gevestigd in Berlijn. Door de enorme toename in het aantal orders bij KoRo kon de bestaande fulfilment-services provider niet met die groei meeschalen. Dat leidde tot vertraagde verzendingen, wat dan weer tot gevolg had dat de klantendienst werd overspoeld met vragen over de status van pakketjes.

Bruynzeel Storage Systems neemt Amerikaanse distributeur in opslagsystemen over

Aanbieder van mobiele opslagsystemen Bruynzeel Storage Systems, met hoofdkantoor en fabriek in het Nederlandse Panningen, heeft de Amerikaanse distributeur RDT Concepts overgenomen. Tot dusver maakte Bruynzeel in de VS exclusief gebruik van onafhankelijke dealers.

Stichd wapent zich met FlashPick-systeem van TGW voor verdere groei

Systeemintegrator TGW bouwt voor modebedrijf Stichd een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter in Tilburg. Stichd is een dochtermaatschappij van de Puma Group en is gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en de distributie van bodywear, beenmode en badkleding.

Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial) Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen.

Scania Parts Logistics vaart duurzame koers met binnenvaart

Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen worden dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers over de hele wereld verstuurd.

De sleutel tot Logistiek 4.0

Door de indrukwekkende groei van (cloud)applicaties, data en analytics is het aantal gedigitaliseerde proces­sen toegenomen. Door een combinatie van factoren – opkomst van IoT, goedkopere en kleinere sensors, vernieuwingen op het gebied van cloud computing en analytics – weet de maakindustrie digitaal te transfor­meren, dit wordt de 4e Industriële Revolutie, Smart Industry of Industry 4.0 genoemd.

Cora vertrouwt distributie in BeLux toe aan Kuehne+Nagel

Retailer Cora heeft Kuehne+Nagel als logistieke partner ingeschakeld om de supply chain van de Cora hypermarkten in België en Luxemburg te leiden. Door de pandemie is het gedrag van consumenten veranderd en brengen mensen vaker een bezoek aan de super- en hypermarkten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.