UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

Luc Kremers wordt VP Asia bij Buck Consultants International

Het economische, logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International heeft Luc Kremers benoemd tot vice president Asia. Hij zal de teams van consultants in Singapore en Shanghai leiden vanuit BCI’s regionale hoofdkwartier in Singapore.

Portakabin implementeert ZetesMedea om volledige productlevenscyclus te traceren

Het Britse Portakabin is leverancier van modulaire gebouwen en rekent naast het Verenigd Koninkrijk en Ierland ook Europa tot zijn afzetmarkt. De gebouwmodules worden geproduceerd in York en vervolgens op locatie geassembleerd in de configuratie die de klant heeft gespecificeerd.

WDP verwerft site langs snelweg E17 in Lokeren

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP wordt eigenaar van de DPG Media Services-site langs de E17 in Lokeren. Het gaat om 37.000m² aan bebouwde oppervlakte met bijkomend een oppervlakte van ongeveer 20.000m² aan toekomstig ontwikkelingspotentieel.

Coca-Cola HBC automatiseert met Jungheinrich

Coca-Cola HBC laat in zijn vestiging in Radzymin (Polen) een automatiseringsoplossing bouwen door Jungheinrich. De leverancier van intralogistieke oplossingen kreeg als opdracht de beschikbare ruimte volledig te benutten, nieuwe opslagcapaciteiten te creëren en meer doorvoer te realiseren.

GreyOrange betreedt Belgische markt met diensten voor Active Ants en Bpost

GreyOrange, een internationale softwareleverancier die gebruikmaakt van artificiële intelligentie en machine learning om fulfilmentoperaties te optimaliseren, verzorgt de software- en roboticadiensten in het e-fulfilmentcentrum van Active Ants in Willebroek, België.

OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial) 1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT? Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen.

Imnasa automatiseert DC met Toyota Material Handling en Interroll

Het Spaanse bedrijf Imnasa produceert en distribueert nautische apparatuur van tal van merkfabrikanten aan bedrijven en particuliere klanten. Met een assortiment van meer dan 30.000 verschillende producten is het een van de toonaangevende spelers in zijn sector in Europa.

Aanstaande donderdag: Supply Chain Innovations 2021 - Registreer NU!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2021. U tekende misschien al gratis is en ontving deze week reeds de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Crocs vangt groei op met Fastpick van Vanderlande

Om zijn snelle groei in de EMEA-regio van de afgelopen jaren te ondersteunen, was Crocs op zoek naar een geavanceerde omnichanneloplossing. Het wereldwijd actieve schoenenmerk vond een flexibele, geautomatiseerde oplossing bij Vanderlande.

H.Essers neemt bouwtransportactiviteiten Alders Bulk Logistics over

Met zijn segment Infra biedt H.Essers al jaren logistieke oplossingen voor de bouwsector. De logistiek dienstverlener verstevigt nu zijn positie in het marktsegment door de bouwtransportactiviteiten van Alders Bulk Logistics – tot voor kort Alders Transport – over te nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.