UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Volgens UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers in België, viseert de heffing momenteel enkel vrachtwagens terwijl bussen, personenwagens, landbouwvoertuigen, vliegtuigen en elk ander voertuig met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton de dans ontspringen. “Nochtans stelt het gelijkheidsbeginsel – dat uitdrukkelijk in onze Grondwet voorkomt – dat een verschillende behandeling van gelijke zaken verboden is, tenzij dat op een objectieve en rationele manier wordt gerechtvaardigd”, meent Michaël Reul, Secretaris-Generaal van UPTR. De unie is al sinds de invoering van de kilometerheffing van mening dat het beperkte toepassingsgebied ervan een schending van dat beginsel is.
 
UPTR wijst erop dat het Grondwettelijk Hof zich binnenkort (opnieuw) over deze stelling zal moeten uitspreken. “Op 5 november 2019 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg in Luik een tussenvonnis uitgesproken in een zaak betreffende de kilometerheffing in Wallonië”, vervolgt Michaël Reul, “In dat tussenvonnis stelde de rechtbank dat het Grondwettelijk Hof eerst dient te oordelen of het Waalse decreet in lijn is met het gelijkheidsbeginsel. Het Hof zal dus moeten oordelen of het enkel toepassen van de heffing op voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend gebruikt worden voor het vervoer van goederen over de weg, een inbreuk vormt op het gelijkheidsbeginsel terwijl onderstaande voertuiggroepen uitgesloten zijn:
 
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van meer dan 3,5 ton, maar die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van personen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton en die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg) maar die voorzien worden van een aanhangwagen waardoor de MTM toch meer dan 3,5 ton bedraagt;
-    Verschillende andere voertuigen, zoals landbouwvoertuigen (met een MTM van meer dan 3,5 ton), zelfs als ze worden gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg.”
 
“De Rechtbank van Luik is van mening dat het stellen van deze prejudiciële vraag gerechtvaardigd was, aangezien het Hof zich nog steeds dient uit te spreken over een vraag met een gelijkaardig onderwerp. Binnenkort zal het Grondwettelijk Hof zich er dus over uitspreken of de Belgische kilometerheffing al dan niet grondwettelijk is in het kader van het gelijkheidsbeginsel”, besluit Michaël Reul.

Recente nieuwsberichten

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over

Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.

Elho group en Dollevoet openen duurzaam DC op Prologis Park Tilburg

Elho group, producent van o.a. duurzame kunststof plantenpotten, en Dollevoet, dat zorgt voor het transport, de opslag en de distributie van Elho-producten hebben een nieuw warehouse in gebruik genomen: Prologis Park Tilburg DC5. Het zou gaan om het meest duurzame warehouse van Prologis in de Benelux.

Luc Merigneux gestart als country director France bij Montea

Montea heeft Luc Merigneux aangesteld als country director France. Met die aanstelling wil Montea de groei van zijn Franse portefeuille – vandaag goed voor 13% van de totale vastgoedportefeuille van Montea – versnellen. Luc Merigneux heeft ruim 14 jaar ervaring in de vastgoedsector.

Chep ontwikkelt intelligente track & trace pallets

Chep, aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en gespecialiseerd in palletpooling, heeft samen met BXB Digital (evenals Chep een dochterbedrijf van de Brambles-groep) een track & trace-systeem ontwikkeld dat de bewegingen en locatie van zijn blauwe pallets in het poolingsysteem volgt.

Interroll en Viastore gaan nauwer samenwerken

Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, en Viastore, leverancier van o.a. kant-en-klare intralogistieke systemen en software, hebben een overeenkomst gesloten om in de toekomst nauwer samen te werken op het gebied van conveyor technologie.

Danfoss transformeert naar digitaal magazijn met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd een belangrijke fabrikant van systemen voor warmteoverdracht zoals platenwarmtewisselaars. In 2016 nam het bedrijf integraal Sondex Holding A/S over. Door die fusie moest Sondex de digitaliseringsstandaarden aan de Danfoss Group aanpassen en de bestaande papieren systemen vervangen.

Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site

Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.

Sales & Operations Planning meer dan actueel

(Advertorial) De huidige volatiliteit die we meemaken bij klanten, leveranciers en service bedrijven heeft een onmiddellijke impact op onze werking. Meer dan ooit is het dus belangrijk om correct af te stemmen tussen de verschillende afdelingen van de onderneming en samen duidelijke richtingen te bepalen om de problemen aan te pakken.

Terumo boekt 30% tijdswinst in scanning proces

(Advertorial) De implementatie van de scantoestellen gebeurde uiteraard na een grondige testing. De resultaten van deze test spraken voor zich. Lees meer...

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.