UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Volgens UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers in België, viseert de heffing momenteel enkel vrachtwagens terwijl bussen, personenwagens, landbouwvoertuigen, vliegtuigen en elk ander voertuig met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton de dans ontspringen. “Nochtans stelt het gelijkheidsbeginsel – dat uitdrukkelijk in onze Grondwet voorkomt – dat een verschillende behandeling van gelijke zaken verboden is, tenzij dat op een objectieve en rationele manier wordt gerechtvaardigd”, meent Michaël Reul, Secretaris-Generaal van UPTR. De unie is al sinds de invoering van de kilometerheffing van mening dat het beperkte toepassingsgebied ervan een schending van dat beginsel is.
 
UPTR wijst erop dat het Grondwettelijk Hof zich binnenkort (opnieuw) over deze stelling zal moeten uitspreken. “Op 5 november 2019 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg in Luik een tussenvonnis uitgesproken in een zaak betreffende de kilometerheffing in Wallonië”, vervolgt Michaël Reul, “In dat tussenvonnis stelde de rechtbank dat het Grondwettelijk Hof eerst dient te oordelen of het Waalse decreet in lijn is met het gelijkheidsbeginsel. Het Hof zal dus moeten oordelen of het enkel toepassen van de heffing op voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend gebruikt worden voor het vervoer van goederen over de weg, een inbreuk vormt op het gelijkheidsbeginsel terwijl onderstaande voertuiggroepen uitgesloten zijn:
 
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van meer dan 3,5 ton, maar die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van personen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton en die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg) maar die voorzien worden van een aanhangwagen waardoor de MTM toch meer dan 3,5 ton bedraagt;
-    Verschillende andere voertuigen, zoals landbouwvoertuigen (met een MTM van meer dan 3,5 ton), zelfs als ze worden gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg.”
 
“De Rechtbank van Luik is van mening dat het stellen van deze prejudiciële vraag gerechtvaardigd was, aangezien het Hof zich nog steeds dient uit te spreken over een vraag met een gelijkaardig onderwerp. Binnenkort zal het Grondwettelijk Hof zich er dus over uitspreken of de Belgische kilometerheffing al dan niet grondwettelijk is in het kader van het gelijkheidsbeginsel”, besluit Michaël Reul.

Recente nieuwsberichten

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Vanas Engineering verkoopt eerste Opex automatisering in Benelux

Begin 2022 kondigde Vanas Engineering, leverancier van logistieke oplossingen zoals opslagsystemen, interne transportsystemen en software, aan dat het een partnerschip aanging met Opex GmbH, een Amerikaanse producent van warehouse automation oplossingen.

Pepperl+Fuchs stelt Contour2D sensorsysteem voor transportbanden voor

Pepperl+Fuchs, met hoofdkantoor in het Duitse Mannheim, levert industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging. Het bedrijf introduceerde het Contour2D sensorsysteem. Het Contour2D sensorsysteem is ontwikkeld om een optimale en efficiënte detectie van producten op transportbanden te garanderen.

Fabriek Logistiek officieel geopend

De POM Oost-Vlaanderen en de VDAB hebben Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte van België, officieel geopend. Fabriek Logistiek, gelegen op bedrijvenpark Tech Lane Ghent langs de E40/E17 in Zwijnaarde, brengt alle logistieke toepassingen en nieuwe technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen en stelt die ter beschikking van logistieke bedrijven.

DB Schenker breidt uit met luchtvrachtvestiging in Eindhoven

Eerder deze maand opende logistiek dienstverlener DB Schenker een nieuwe luchtvrachtvestiging in Eindhoven. De crossdockoperatie is gericht op het behandelen van goederen uit de hightech- en semiconductorbranche. Het multifunctionele, energie-efficiënte en gasloze pand is TAPA-A gecertificeerd en voldoet aan de huidige duurzaamheidseisen.

Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven.

Sonepar Group gaat distributienetwerk transformeren met Manhattan Active Warehouse Management

Als reactie op de aanzienlijke e-commercegroei en de vraag van klanten naar een naadloze digitale en fysieke ervaring, heeft Sonepar Group beslist zijn huidige Manhattan Active Warehouse Management oplossing uit te breiden. De Franse distributeur van elektrische producten, systemen en diensten investeert verder in de oplossingen van Manhattan om zijn wereldwijde distributienetwerk te transformeren en te harmoniseren.

Braziliaanse omnichannel fashion retailer automatiseert logistiek met Knapp

Voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Cabreúva, São Paulo, doet de Braziliaanse omnichannel fashion retailer Lojas Renner een beroep op Knapp. Het nieuwe DC, dat nog in 2022 in gebruik moet worden genomen, wordt o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.