UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Volgens UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers in België, viseert de heffing momenteel enkel vrachtwagens terwijl bussen, personenwagens, landbouwvoertuigen, vliegtuigen en elk ander voertuig met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton de dans ontspringen. “Nochtans stelt het gelijkheidsbeginsel – dat uitdrukkelijk in onze Grondwet voorkomt – dat een verschillende behandeling van gelijke zaken verboden is, tenzij dat op een objectieve en rationele manier wordt gerechtvaardigd”, meent Michaël Reul, Secretaris-Generaal van UPTR. De unie is al sinds de invoering van de kilometerheffing van mening dat het beperkte toepassingsgebied ervan een schending van dat beginsel is.
 
UPTR wijst erop dat het Grondwettelijk Hof zich binnenkort (opnieuw) over deze stelling zal moeten uitspreken. “Op 5 november 2019 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg in Luik een tussenvonnis uitgesproken in een zaak betreffende de kilometerheffing in Wallonië”, vervolgt Michaël Reul, “In dat tussenvonnis stelde de rechtbank dat het Grondwettelijk Hof eerst dient te oordelen of het Waalse decreet in lijn is met het gelijkheidsbeginsel. Het Hof zal dus moeten oordelen of het enkel toepassen van de heffing op voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend gebruikt worden voor het vervoer van goederen over de weg, een inbreuk vormt op het gelijkheidsbeginsel terwijl onderstaande voertuiggroepen uitgesloten zijn:
 
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van meer dan 3,5 ton, maar die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van personen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton en die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg) maar die voorzien worden van een aanhangwagen waardoor de MTM toch meer dan 3,5 ton bedraagt;
-    Verschillende andere voertuigen, zoals landbouwvoertuigen (met een MTM van meer dan 3,5 ton), zelfs als ze worden gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg.”
 
“De Rechtbank van Luik is van mening dat het stellen van deze prejudiciële vraag gerechtvaardigd was, aangezien het Hof zich nog steeds dient uit te spreken over een vraag met een gelijkaardig onderwerp. Binnenkort zal het Grondwettelijk Hof zich er dus over uitspreken of de Belgische kilometerheffing al dan niet grondwettelijk is in het kader van het gelijkheidsbeginsel”, besluit Michaël Reul.

Recente nieuwsberichten

OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.

Prologis stimuleert stadsdistributie met nieuwe acquisitie in Brusselse regio

Prologis heeft onlangs drie bestaande gebouwen verworven in Zaventem. Daarmee breidt het zijn logistieke vastgoedportefeuille uit met 16.000m² aan industriële gebouwen op 3,3 hectare grond in een belangrijk gebied voor stadsdistributie en lichte industrie.

Interroll opent nieuwe fabriek in China

Na twee decennia aanwezigheid op de Chinese markt voor materiaalverwerking, richt Interroll zijn pijlen verder op Azië-Pacific en China met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou, China. Daarmee zou de productiecapaciteit worden verdubbeld.

Elektrische reuzen: Nieuwe Linde E100 - E180 heftrucks met hefvermogen tot 18 ton

(Advertorial) De tijd dat lasten boven 8 ton voor thermische trucks voorbehouden waren, is definitief voorbij. Met de nieuwe E100 - E180 elektrische heftrucks beschikken Linde klanten nu ook over een duurzaam, emissievrij alternatief voor het verplaatsen van goederen tot 18 ton.

Forecasting is geen Kunst ! Forecasting is een proces.

(Advertorial) Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Kuehne+Nagel installeert zonnepanelen op vrachtwagens

In het kader van hun streven naar een meer duurzame supply chain wil logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel in Nederland de CO2-uitstoot verminderen door boven op zijn vrachtwagens fotovoltaïsche panelen te installeren. De zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tot 1.200 liter per jaar, per voertuig vermindert.

Arvato Supply Chain Solutions breidt uit met picktoren voor Sephora

Arvato Supply Chain Solutions, als dienstverlener actief in het domein van supply chain en e-commerce, heeft de capaciteit in zijn vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen, Duitsland) uitgebreid voor zijn klant Sephora. Sinds 2018 verzorgt Arvato Supply Chain Solutions in Düren de opslag, picking en verpakking voor het cosmeticabedrijf.

Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden.

Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data. Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen.

Rhenus Warehousing Solutions neemt Deense externe logistiek dienstverlener DKI over

Rhenus Warehousing Solutions heeft een overeenkomst getekend voor de overname van het Deense bedrijf DKI Logistics A/S en zijn filiaal DKI Automatic A/S, dat actief is op het gebied van magazijninvesteringen (beide samen ‘DKI’). De logistiek dienstverlener is gespecialiseerd in complete magazijn- en supply chain-oplossingen met op maat gemaakte diensten met toegevoegde waarde.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.