UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Volgens UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers in België, viseert de heffing momenteel enkel vrachtwagens terwijl bussen, personenwagens, landbouwvoertuigen, vliegtuigen en elk ander voertuig met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton de dans ontspringen. “Nochtans stelt het gelijkheidsbeginsel – dat uitdrukkelijk in onze Grondwet voorkomt – dat een verschillende behandeling van gelijke zaken verboden is, tenzij dat op een objectieve en rationele manier wordt gerechtvaardigd”, meent Michaël Reul, Secretaris-Generaal van UPTR. De unie is al sinds de invoering van de kilometerheffing van mening dat het beperkte toepassingsgebied ervan een schending van dat beginsel is.
 
UPTR wijst erop dat het Grondwettelijk Hof zich binnenkort (opnieuw) over deze stelling zal moeten uitspreken. “Op 5 november 2019 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg in Luik een tussenvonnis uitgesproken in een zaak betreffende de kilometerheffing in Wallonië”, vervolgt Michaël Reul, “In dat tussenvonnis stelde de rechtbank dat het Grondwettelijk Hof eerst dient te oordelen of het Waalse decreet in lijn is met het gelijkheidsbeginsel. Het Hof zal dus moeten oordelen of het enkel toepassen van de heffing op voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend gebruikt worden voor het vervoer van goederen over de weg, een inbreuk vormt op het gelijkheidsbeginsel terwijl onderstaande voertuiggroepen uitgesloten zijn:
 
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van meer dan 3,5 ton, maar die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van personen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton en die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg);
-    Voertuigen en voertuigcombinaties met een MTM van minder dan 3,5 ton, die bestemd zijn of uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen (al dan niet over de weg) maar die voorzien worden van een aanhangwagen waardoor de MTM toch meer dan 3,5 ton bedraagt;
-    Verschillende andere voertuigen, zoals landbouwvoertuigen (met een MTM van meer dan 3,5 ton), zelfs als ze worden gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg.”
 
“De Rechtbank van Luik is van mening dat het stellen van deze prejudiciële vraag gerechtvaardigd was, aangezien het Hof zich nog steeds dient uit te spreken over een vraag met een gelijkaardig onderwerp. Binnenkort zal het Grondwettelijk Hof zich er dus over uitspreken of de Belgische kilometerheffing al dan niet grondwettelijk is in het kader van het gelijkheidsbeginsel”, besluit Michaël Reul.

Recente nieuwsberichten

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.