UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

Een samenvatting van de onderzoeksresultaten:

Indicatoren van de rentabiliteit

Na een recordjaar in 2021 hielden de rentabiliteitsratio’s van de transportsector in 2022 goed stand, ondanks de sombere economische situatie die het gevolg was van de verstoring van de logistieke keten, geopolitieke spanningen en een historisch hoge inflatie.

De ‘nettomarge op omzet’ (de verhouding tussen het nettoresultaat en de omzet) bedraagt 3,1% (tegen 3,2% in 2021). Dezelfde marge daalde ook voor de meeste andere sectoren van 5,2% tot 4,5%.

Ongeveer een kwart van de ondernemingen (26%) heeft een negatief ‘exploitatieresultaat’ (een stijging tegenover het vorige jaar met +200 basispunten), wat in lijn ligt met de stijging van de andere sectoren.

Indicatoren van de solvabiliteit

Het jaar 2022 zag een verdere verbetering van de solvabiliteitsratio (de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale actief van de onderneming) in de transportsector tot een (record)hoogte van 40%. Dat is weliswaar lager dan het Belgische gemiddelde van 53%. Elf procent van de bedrijven hebben een negatief ‘eigen vermogen’ (m.a.w. meer schulden dan activa), vergelijkbaar met de cijfers uit 2021, tegenover 13% voor het gemiddelde van de andere sectoren.

Indicatoren van de liquiditeit

De liquiditeit van transportondernemingen blijft verbeteren, zoals waargenomen sinds 2019, om een nieuw record te bereiken in 2022 (ratio van 1,34), ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden.

De gemiddelde betalingstermijnen van klanten blijven verbeteren (dalen), wat een positieve impact heeft op de cashflow van ondernemingen in de sector. De gemiddelde betalingstermijn aan leveranciers blijft stabiel (43 dagen).

Algemeen dient de transportsector 12 dagen economische activiteit meer voor te financieren dan de meeste andere sectoren (het verschil werd de afgelopen jaren steeds kleiner).

Alexandre Streel, partner BDO, vat het als volgt samen: “Ondanks de storingen

in de toeleveringsketen, geopolitieke spanningen en uit de hand lopende inflatie, zijn de financiële prestaties van de sector in 2022 vergelijkbaar met die van het recordjaar 2021, wat hun veerkrachtigheid bevestigt. Bovendien is het personeelsbestand in de sector met bijna 3% toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar.”

Michael Reul, secretaris-generaal van UPTR tempert elke overdaad aan optimisme: “Veerkracht is als frieten zonder zout: het interesseert niemand”, meent hij. “Het weerspiegelt op geen enkele wijze de aanzienlijke middelen en energie die onze ondernemers dagelijks nodig hebben om hun bedrijf te laten bloeien. Het feit dat de transportsector over het algemeen goed stand heeft gehouden tegen de economische moeilijkheden van 2022, laat ons niet toe conclusies te trekken voor de toekomst. De jaren 2023 en 2024 zouden wel eens de jaren van ‘alle gevaren’ kunnen worden, met een recordstijging van de kosten (historische indexering van de lonen, verhoging van de kilometerheffing en uitbreiding van het tolnetwerk, verlaging van de terugvorderbare accijnzen op de professionele diesel, explosie van de algemene kosten), in combinatie met een enorme vermindering van de transportvolumes. Voor de nabije toekomst heeft de veerkracht van de sector het vooral mogelijk gemaakt om een ‘bevoorrechte afdrager aan de publieke autoriteiten’ te worden…”

Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.