UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

Een samenvatting van de onderzoeksresultaten:

Indicatoren van de rentabiliteit

Na een recordjaar in 2021 hielden de rentabiliteitsratio’s van de transportsector in 2022 goed stand, ondanks de sombere economische situatie die het gevolg was van de verstoring van de logistieke keten, geopolitieke spanningen en een historisch hoge inflatie.

De ‘nettomarge op omzet’ (de verhouding tussen het nettoresultaat en de omzet) bedraagt 3,1% (tegen 3,2% in 2021). Dezelfde marge daalde ook voor de meeste andere sectoren van 5,2% tot 4,5%.

Ongeveer een kwart van de ondernemingen (26%) heeft een negatief ‘exploitatieresultaat’ (een stijging tegenover het vorige jaar met +200 basispunten), wat in lijn ligt met de stijging van de andere sectoren.

Indicatoren van de solvabiliteit

Het jaar 2022 zag een verdere verbetering van de solvabiliteitsratio (de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale actief van de onderneming) in de transportsector tot een (record)hoogte van 40%. Dat is weliswaar lager dan het Belgische gemiddelde van 53%. Elf procent van de bedrijven hebben een negatief ‘eigen vermogen’ (m.a.w. meer schulden dan activa), vergelijkbaar met de cijfers uit 2021, tegenover 13% voor het gemiddelde van de andere sectoren.

Indicatoren van de liquiditeit

De liquiditeit van transportondernemingen blijft verbeteren, zoals waargenomen sinds 2019, om een nieuw record te bereiken in 2022 (ratio van 1,34), ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden.

De gemiddelde betalingstermijnen van klanten blijven verbeteren (dalen), wat een positieve impact heeft op de cashflow van ondernemingen in de sector. De gemiddelde betalingstermijn aan leveranciers blijft stabiel (43 dagen).

Algemeen dient de transportsector 12 dagen economische activiteit meer voor te financieren dan de meeste andere sectoren (het verschil werd de afgelopen jaren steeds kleiner).

Alexandre Streel, partner BDO, vat het als volgt samen: “Ondanks de storingen

in de toeleveringsketen, geopolitieke spanningen en uit de hand lopende inflatie, zijn de financiële prestaties van de sector in 2022 vergelijkbaar met die van het recordjaar 2021, wat hun veerkrachtigheid bevestigt. Bovendien is het personeelsbestand in de sector met bijna 3% toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar.”

Michael Reul, secretaris-generaal van UPTR tempert elke overdaad aan optimisme: “Veerkracht is als frieten zonder zout: het interesseert niemand”, meent hij. “Het weerspiegelt op geen enkele wijze de aanzienlijke middelen en energie die onze ondernemers dagelijks nodig hebben om hun bedrijf te laten bloeien. Het feit dat de transportsector over het algemeen goed stand heeft gehouden tegen de economische moeilijkheden van 2022, laat ons niet toe conclusies te trekken voor de toekomst. De jaren 2023 en 2024 zouden wel eens de jaren van ‘alle gevaren’ kunnen worden, met een recordstijging van de kosten (historische indexering van de lonen, verhoging van de kilometerheffing en uitbreiding van het tolnetwerk, verlaging van de terugvorderbare accijnzen op de professionele diesel, explosie van de algemene kosten), in combinatie met een enorme vermindering van de transportvolumes. Voor de nabije toekomst heeft de veerkracht van de sector het vooral mogelijk gemaakt om een ‘bevoorrechte afdrager aan de publieke autoriteiten’ te worden…”

Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Bel Group gaat bevoorrading beheren met SaaS-oplossing van Generix

Familiebedrijf Bel werd in 1865 in Frankrijk opgericht met als missie gezondere, verantwoorde en toegankelijke voeding aan te bieden voor iedereen, overal en altijd. Intussen voorziet Bel Group consumenten in meer dan 120 landen van zuivel- en fruitsnacks in porties met merken als La Vache qui rit, Boursin, Babybel en Kiri.

AZ Damiaan steunt op Blyott en Phi Data voor tracking van medisch materieel

Ziekenhuizen worden steeds meer gedreven door data, ook om investeringsbeslissingen te sturen of om de werking efficiënter te maken. Daarom ondernam het Oostendse ziekenhuis AZ Damiaan (dat eind 2023 met ziekenhuis Henri Serruys fusioneert tot AZ Oostende) drie jaar geleden een marktstudie om de beschikbare middelen (beademingstoestellen, spuitpompen, monitoren…) efficiënter in te zetten, bijvoorbeeld door materieel te delen tussen afdelingen en door de werking van de uitleencentrale efficiënter te maken.

Datalogic, Datasensing en Oversonic sluiten technologisch partnership voor Industrie 5.0

Datalogic, aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, en Datasensing, een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in sensoren, beveiligingsapparatuur en visuele systemen, zijn een samenwerking aangegaan met Oversonic Robotics, een jong Italiaans softwarebedrijf dat cognitieve computersystemen ontwikkelt.

Webfleet Cold Chain moet gekoelde transporten op temperatuur houden

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, introduceert Webfleet Cold Chain. Aan de hand van de realtime temperatuurbewaking is het platform in staat temperatuurgereguleerde wagenparken te helpen met het behoud van de kwaliteit en veiligheid van de goederen.

Pepperl+Fuchs breidt IO-Link portfolio uit met UHF RFID reader

De laatste jaren is IO-Link uitgegroeid tot een succesvolle interface en het gebruik ervan wordt steeds breder. Volgens Pepperl+Fuchs, de Duitse ontwikkelaar van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging, is die populariteit deels te danken aan de gestandaardiseerde werkwijze, wat het voor klanten mogelijk maakt diverse sensoren makkelijk en op uniforme wijze te integreren.

Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

Silbo ruilt plastic wikkelfolie in voor papieren palletwikkels van Mondi

Silbo is een Poolse fabrikant van milieuvriendelijke flexibele verpakkingen die een alternatief vormen voor conventionele kunststoffen. Het bedrijf levert aan uiteenlopende klanten, waaronder leveranciers van fruit en groenten. De Poolse fabrikant is een samenwerking aangegaan met Mondi, een wereldwijde aanbieder van duurzame verpakkingen en papier, om zijn palletverpakking te upgraden van plastic stretchfolie naar Mondi’s kraftpapier Advantage StretchWrap.

Sonaca kiest Delmia Apriso van Dassault Systèmes voor digitale transformatie

Het Belgische Sonaca, gevestigd in Gosselies, ontwerpt, produceert en onderhoudt complexe vliegtuigconstructies. Om zijn toekomstige flexibiliteit en prestaties te verbeteren, investeert het bedrijf in een platformgebaseerde oplossing voor Manufacturing Operations Management (MOM), waarvan al zijn fabrieken kunnen profiteren om hun processen, multidisciplinaire samenwerking en gebruik van middelen te verbeteren.

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.