UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

Een samenvatting van de onderzoeksresultaten:

Indicatoren van de rentabiliteit

Na een recordjaar in 2021 hielden de rentabiliteitsratio’s van de transportsector in 2022 goed stand, ondanks de sombere economische situatie die het gevolg was van de verstoring van de logistieke keten, geopolitieke spanningen en een historisch hoge inflatie.

De ‘nettomarge op omzet’ (de verhouding tussen het nettoresultaat en de omzet) bedraagt 3,1% (tegen 3,2% in 2021). Dezelfde marge daalde ook voor de meeste andere sectoren van 5,2% tot 4,5%.

Ongeveer een kwart van de ondernemingen (26%) heeft een negatief ‘exploitatieresultaat’ (een stijging tegenover het vorige jaar met +200 basispunten), wat in lijn ligt met de stijging van de andere sectoren.

Indicatoren van de solvabiliteit

Het jaar 2022 zag een verdere verbetering van de solvabiliteitsratio (de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale actief van de onderneming) in de transportsector tot een (record)hoogte van 40%. Dat is weliswaar lager dan het Belgische gemiddelde van 53%. Elf procent van de bedrijven hebben een negatief ‘eigen vermogen’ (m.a.w. meer schulden dan activa), vergelijkbaar met de cijfers uit 2021, tegenover 13% voor het gemiddelde van de andere sectoren.

Indicatoren van de liquiditeit

De liquiditeit van transportondernemingen blijft verbeteren, zoals waargenomen sinds 2019, om een nieuw record te bereiken in 2022 (ratio van 1,34), ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden.

De gemiddelde betalingstermijnen van klanten blijven verbeteren (dalen), wat een positieve impact heeft op de cashflow van ondernemingen in de sector. De gemiddelde betalingstermijn aan leveranciers blijft stabiel (43 dagen).

Algemeen dient de transportsector 12 dagen economische activiteit meer voor te financieren dan de meeste andere sectoren (het verschil werd de afgelopen jaren steeds kleiner).

Alexandre Streel, partner BDO, vat het als volgt samen: “Ondanks de storingen

in de toeleveringsketen, geopolitieke spanningen en uit de hand lopende inflatie, zijn de financiële prestaties van de sector in 2022 vergelijkbaar met die van het recordjaar 2021, wat hun veerkrachtigheid bevestigt. Bovendien is het personeelsbestand in de sector met bijna 3% toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar.”

Michael Reul, secretaris-generaal van UPTR tempert elke overdaad aan optimisme: “Veerkracht is als frieten zonder zout: het interesseert niemand”, meent hij. “Het weerspiegelt op geen enkele wijze de aanzienlijke middelen en energie die onze ondernemers dagelijks nodig hebben om hun bedrijf te laten bloeien. Het feit dat de transportsector over het algemeen goed stand heeft gehouden tegen de economische moeilijkheden van 2022, laat ons niet toe conclusies te trekken voor de toekomst. De jaren 2023 en 2024 zouden wel eens de jaren van ‘alle gevaren’ kunnen worden, met een recordstijging van de kosten (historische indexering van de lonen, verhoging van de kilometerheffing en uitbreiding van het tolnetwerk, verlaging van de terugvorderbare accijnzen op de professionele diesel, explosie van de algemene kosten), in combinatie met een enorme vermindering van de transportvolumes. Voor de nabije toekomst heeft de veerkracht van de sector het vooral mogelijk gemaakt om een ‘bevoorrechte afdrager aan de publieke autoriteiten’ te worden…”

Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

PwC and Alteryx whitepaper on Accelerating Supply Chain Resiliency with Cloud Analytics

(Advertorial) Supply chains are the backbone of modern businesses, but they will keep facing disruptions influenced by ever-changing global economics and geopolitics.
The key to resilience? Robust data analysis. With unified data and automated analysis, you can increase supply chain profitability and design a clear path to a better customer experience. Explore the power of the Alteryx Analytics Automation platform and tap into PwC's digital transformation expertise.

De top 5 bedrijfstakken die in aanmerking komen voor magazijnautomatisering

(Advertorial) In een wereld waarin snelheid en efficiëntie de sleutel zijn tot zakelijk succes, biedt magazijnautomatisering een krachtig instrument om concurrentievoordeel te behalen. Of je nu actief bent in e-commerce, logistiek, productie, detailhandel of de gezondheidszorg, deze innovatie kan een gamechanger zijn. Geautomatiseerde magazijnen maken het mogelijk om snel te leveren, fouten te minimaliseren en zodoende de klanttevredenheid te verhogen.

Pepperl+Fuchs biedt oplossingen voor veilige X-As positionering

Pepperl+Fuchs gaat er prat op eenvoudige oplossingen te leveren om een veilige absolute positie te bepalen, iets waarvoor doorgaans erg complexe technologie nodig is. De Duitse leverancier van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging maakt daarbij een combinatie van de nieuwe PUS evaluatie-eenheid met de safePXV of met de WCS sensoren. Zo kunnen ondanks minieme aanpassingen aan de machine, veiligheidsfuncties worden bereikt die voldoen aan niveau SIL 3 en PL e.

Avasco Industries en Jungheinrich realiseren automatisch hoogbouwmagazijn in Diksmuide

Metaalverwerkend bedrijf Avasco Industries heeft Jungheinrich België, leverancier van logistiekoplossingen, in de arm genomen voor de realisatie van een hoogbouwmagazijn in Diksmuide. Het nieuwe automatische magazijn zal een hoogte van 36 meter bereiken en wordt uitgerust met automatische magazijnkranen voorzien van multi-deep shuttles.

Cabka en Repsol introduceren gerecyclede polypropyleen pallets

Cabka, producent van pallets en containers van gerecycleerd plastic, brengt een nieuwe herbruikbare kunststof pallet op de markt, voorzien van het Repsol Reciclex polypropyleen compound. Daarmee wil de leverancier logistieke bedrijven een krachtig hulpmiddel bieden dat de efficiëntie belooft te verbeteren en het milieu ten goede komt.

Universal Robots lanceert UR30 cobot voor zware toepassingen

Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots, een Deense fabrikant van industriële robotarmen, uit met de UR20 cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, een cobot met een laadvermogen tot 30 kilogram.

Movu Robotics en Dematra winnen prijs in Londen

(Advertorial) Movu Robotics, een van de toonaangevende leveranciers van magazijnautomatisering en robotica, kondigt met trots aan dat het de award ‘The Best Use of Robotics’ heeft gekregen op de ‘Supply Chain Excellence Awards 2023’ met het baanbrekende Dematra-project.

Gratis gids: Navigeer moeiteloos door het wereldwijde e-facturatie labyrint

(Advertorial) Duik in onze GRATIS whitepaper en blijf voor op het gebied van e-facturatie. Ontdek de nieuwste regelgeving die wereldwijd wordt ingevoerd en zorg ervoor dat jouw bedrijf voldoet aan alle land-specifieke beleidslijnen. Leer wat nodig is om compliant te worden en vermijd boetes die de resultaten van jouw bedrijf negatief kunnen beïnvloeden.

Witron viert 20 jaar OPM

Dit jaar is het Order Picking Machinery-systeem (OPM) van Witron aan zijn 20ste verjaardag toe. Het verhaal van het OPM vindt zijn oorsprong in 2003 aan de koffietafel van Walter Winkler (foto). Een taart en een taartschep brachten de oprichter van het automatiseringsbedrijf uit het Duitse Parkstein op een idee en de COM, het hart van het OPM-systeem, was geboren. Want, net zoals een taartschep onder een stuk taart glijdt, schuift de COM onder de te verzamelen artikelen en gebruikt deze om pallets en rolcontainers voor voedingswinkels volautomatisch, productvriendelijk, winkelvriendelijk en foutloos te laden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.