UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan

Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het. Die reactie komt er nadat Vlaanderen besliste de tarieven van de kilometerheffing vanaf 1 juli 2020 niet alleen te indexeren, maar ook gevoelig op te trekken door het basistarief te verhogen en een sterkere fluctuering in de verschillende gewichtsklassen in te voeren.

“Doordat er niet enkel wordt geïndexeerd, maar er ook wijzigingen aan bepaalde basisbedragen en -verhoudingen gebeuren, dalen de tarieven voor de gewichtsklasse <12 ton, blijven zij ongeveer gelijk voor de categorie tussen 12 en 32 ton maar komt er een overweldigende stijging voor de voertuigen van meer dan 32 ton”, klaagt UPTR aan. “Voor een voertuig met een MTM >32 ton (Euro 6) betekent die verhoging een stijging van maar liefst 16,3% ten opzichte van juli 2019.”
 
UPTR betreurt dat de transporteurs opnieuw de dupe zijn. Eerder al had de unie in Wallonië om uitstel van betaling van kilometerheffing gevraagd (voor de facturen de eerste twee weken van maart), maar dat bleek niet mogelijk. Wallonië had namelijk wel een automatisch uitstel voor de betaling van gewestelijke belastingen voorzien, maar in tegenstelling tot Vlaanderen en Brussel is de kilometerheffing in Wallonië geen belasting, maar een retributie. 

Recente nieuwsberichten

Four ways to optimize the shipping process

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC

Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.

DSV breidt activiteiten in North Sea Port uit

DSV en North Sea Port versterken hun samenwerking. DSV beschikt in het Vlaamse deel van North Sea Port al over een logistiek centrum voor de opslag en de distributie van goederen voor onder meer de gezondheidssector en de chemie. Nu plant de logistiek dienstverlener de bouw van nieuwe magazijnen in North Sea Port.

JD Sports kiest ZetesChronos voor realtime zichtbaarheid en traceerbaarheid in heel Europa

JD Sports is een internationale winkelketen voor sportkledij. Omdat het bedrijf zijn internationale bedrijfsactiviteiten snel uitbreidt, was JD Sports op zoek naar een pan-Europese oplossing om zijn verdere strategische groei te ondersteunen.

DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700.

Masterclass Demand Planning en Forecasting

(advertorial) Veel bedrijven zien Demand Planning / Forecasting nog steeds als een noodzakelijk kwaad en je hoort nog vaak dat een forecast altijd fout is. Binnen Demand Planning & Forecasting komen veel verschillende zaken in beeld. Zo staat het voorspellen van de toekomstige vraag naar producten en diensten centraal, maar ook het bepalen van de productie- en distributiemogelijkheden.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.