UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers
UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.
Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s, David Clarinval (MR), verzette zich tegen de afschaffing van de professionele diesel. “Wanneer het over professionele diesel gaat, zijn de – puur ideologische – debatten spijtig genoeg niet erg genuanceerd”, meent UPTR, “Al jaren vergelijkt de belangenorganisatie de evolutie van het brandstofverbruik – en de accijnzen die dat jaarlijks opbrengt – met de afgelegde kilometers die onderworpen zijn aan kilometerheffing. “In antwoord op de parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Gilles Vanden Burre (Ecolo) gaf de minister van Financiën vrij verhelderende informatie over het brandstofverbruik in België, met het oog op de milieugedachten en mobiliteit”, aldus nog UPTR.
Uit die gegevens haalt UPTR de volgende elementen:
- Het benzineverbruik is met 25% gestegen ten opzichte van 2019(*);
- Het dieselverbruik is met 10,65% gedaald ten opzichte van 2019(*);
- Berekend ‘aan de uitlaat’, stootten Belgische weggebruikers 25 miljoen ton CO2 uit. Een stabiel cijfer, dat volgens UPTR volledig in strijd is met de doelstellingen van ‘Fit for 55’ (-55% tegen 2030);
- In 2023 daalde het aantal kilometers afgelegd op de tolwegen (+ 3,5 ton) met 3,28%;
- Met de kilometerheffing haalden de 3 regio’s 888 miljoen op, een stijging van 7% (door de tariefverhoging in Wallonië en de jaarlijkse indexering);
- De netto-accijnsinkomsten op diesel en benzine brachten de federale overheid 5,4 miljard euro op;
- Buitenlandse transporteurs hebben bijgedragen aan de financiën van de Belgische staat, voor een bedrag van 604 miljoen euro(**) door hun tanks in België te vullen voor meer dan 1,5 miljard liter;
- Het industriële en (veronderstelde) agrarische gebruik van rode diesel neemt niet af.
(*) Referentiejaar ‘pre-covid’ (2021) en invasie van Oekraïne (2022)
(**) Na terugbetaling van het deel van de accijnzen voor ‘professionele diesel’