UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers

Foto: Pixabay

UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.

Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s, David Clarinval (MR), verzette zich tegen de afschaffing van de professionele diesel. “Wanneer het over professionele diesel gaat, zijn de – puur ideologische – debatten spijtig genoeg niet erg genuanceerd”, meent UPTR, “Al jaren vergelijkt de belangenorganisatie de evolutie van het brandstofverbruik – en de accijnzen die dat jaarlijks opbrengt – met de afgelegde kilometers die onderworpen zijn aan kilometerheffing. “In antwoord op de parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Gilles Vanden Burre (Ecolo) gaf de minister van Financiën vrij verhelderende informatie over het brandstofverbruik in België, met het oog op de milieugedachten en mobiliteit”, aldus nog UPTR.

Uit die gegevens haalt UPTR de volgende elementen:

- Het benzineverbruik is met 25% gestegen ten opzichte van 2019(*);

- Het dieselverbruik is met 10,65% gedaald ten opzichte van 2019(*);

- Berekend ‘aan de uitlaat’, stootten Belgische weggebruikers 25 miljoen ton CO2 uit. Een stabiel cijfer, dat volgens UPTR volledig in strijd is met de doelstellingen van ‘Fit for 55’ (-55% tegen 2030);

- In 2023 daalde het aantal kilometers afgelegd op de tolwegen (+ 3,5 ton) met 3,28%;

- Met de kilometerheffing haalden de 3 regio’s 888 miljoen op, een stijging van 7% (door de tariefverhoging in Wallonië en de jaarlijkse indexering);

- De netto-accijnsinkomsten op diesel en benzine brachten de federale overheid 5,4 miljard euro op;

- Buitenlandse transporteurs hebben bijgedragen aan de financiën van de Belgische staat, voor een bedrag van 604 miljoen euro(**) door hun tanks in België te vullen voor meer dan 1,5 miljard liter;

- Het industriële en (veronderstelde) agrarische gebruik van rode diesel neemt niet af.

(*) Referentiejaar ‘pre-covid’ (2021) en invasie van Oekraïne (2022)

(**) Na terugbetaling van het deel van de accijnzen voor ‘professionele diesel’

Recente nieuwsberichten

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen.

VIL test met succes intern transport op waterstof

Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.

Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems

Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.

Böwe Systec wordt Bowe Group

Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.

Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten

Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.

Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept

Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.

Montea zet voet op Duitse bodem

Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.

Dematic verhuist om verder uit te breiden

Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.

Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober

Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.