UPS voorspelt retourpiek gezien online shopping record

Volgens voorspellingen van UPS zal de Belgische piek voor e-commerce retouren – rekening houdend met de solden – vandaag, 16 januari, plaatsvinden. De wereldwijde retourpiek viel op 2 januari en was goed voor 1,9 miljoen retouren, een stijging met maar liefst 26% in vergelijking met de piekdag vorig jaar.

Het nieuwe recordaantal illustreert volgens UPS hoe e-commerce de manier beïnvloedt waarop mensen tijdens de feest- en soldenperiode winkelen. “Het veranderende consumentengedrag en het feit dat aankopen steeds vaker online plaatsvinden, zorgen ervoor dat retailers een efficiënt retourbeleid moeten meenemen in hun businessplan”, meent Ufku Akaltan, managing director van UPS Benelux. “BeCommerce, het vzw-platform dat ondernemingen actief in de Belgische e-commerce samenbrengt, schat dat de Belgen in 2019 meer dan 11 miljard euro online hebben uitgegeven, een ongekend hoogtepunt. Een sterke online aanwezigheid en een duidelijk retourbeleid zijn dus meer dan ooit belangrijke factoren voor succes.”
 
Het retourproces onderging de afgelopen jaren een hele transformatie. Nog niet zo lang geleden haastten consumenten zich naar de fysieke retailers en stonden ze er in lange rijen om pakjes terug te brengen. Nu doen consumenten aankopen wetende dat ze het pakket kunnen terugsturen.
Uit de UPS Pulse van de Online Shopper Study blijkt het volgende:

  • 54% van de consumenten wereldwijd inspecteert het retourbeleid van een retailer alvorens een aankoop te doen;
  • 73% zegt dat de ervaring van het retourneren invloed heeft of ze al dan niet bij een bepaalde retailer opnieuw zullen kopen;
  • Twee derde van de online shoppers zenden eerder een pakketje terug naar de retailer dan het naar de fysieke winkel terug te brengen. 

Foto: UPS

Recente nieuwsberichten

UPS investeert in transportbedrijf dat zelfrijdende vrachtwagens test

UPS Ventures heeft een minderheidsinvestering gedaan in het autonome transportbedrijf TuSimple. Samen testen beide bedrijven zelfrijdende vrachtwagens op de weg in Arizona om te bepalen of de voertuigen de diensten en efficiëntie van het UPS-netwerk kunnen verbeteren.

Zalando test same day delivery voor adidas.fr

Adidas en Zalando testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten gezamenlijk efficiënter kunnen inzetten. Tijdens de pilot fase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde dag of de volgende dag bij Adidas-klanten in Parijs.

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

Corneel Geerts gaat hub in Beernem uitbreiden

Corneel Geerts Transportgroep wil zijn hub langs de E40 in Beernem, bij Brugge, verder uitbreiden. De hub werd in 2017 opgericht en wordt sinds vorig jaar bestuurd door lokale manager Philippe Mus, die zijn sporen verdiende bij H.Essers Zeebrugge.

Montapacking kiest Lowpads van Eurotec voor al zijn magazijnen

Montapacking verzorgt de logistiek voor meer dan 600 webshops en is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven in Nederland. In zijn zoektocht naar een oplossing om de logistieke processen in zijn magazijnen te automatiseren, viel de keuze op de Lowpad, een product ontwikkeld door Eurotec.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.