UPS voorspelt retourpiek gezien online shopping record
Volgens voorspellingen van UPS zal de Belgische piek voor e-commerce retouren – rekening houdend met de solden – vandaag, 16 januari, plaatsvinden. De wereldwijde retourpiek viel op 2 januari en was goed voor 1,9 miljoen retouren, een stijging met maar liefst 26% in vergelijking met de piekdag vorig jaar.
Het nieuwe recordaantal illustreert volgens UPS hoe e-commerce de manier beïnvloedt waarop mensen tijdens de feest- en soldenperiode winkelen. “Het veranderende consumentengedrag en het feit dat aankopen steeds vaker online plaatsvinden, zorgen ervoor dat retailers een efficiënt retourbeleid moeten meenemen in hun businessplan”, meent Ufku Akaltan, managing director van UPS Benelux. “BeCommerce, het vzw-platform dat ondernemingen actief in de Belgische e-commerce samenbrengt, schat dat de Belgen in 2019 meer dan 11 miljard euro online hebben uitgegeven, een ongekend hoogtepunt. Een sterke online aanwezigheid en een duidelijk retourbeleid zijn dus meer dan ooit belangrijke factoren voor succes.”
Het retourproces onderging de afgelopen jaren een hele transformatie. Nog niet zo lang geleden haastten consumenten zich naar de fysieke retailers en stonden ze er in lange rijen om pakjes terug te brengen. Nu doen consumenten aankopen wetende dat ze het pakket kunnen terugsturen.
Uit de UPS Pulse van de Online Shopper Study blijkt het volgende:
- 54% van de consumenten wereldwijd inspecteert het retourbeleid van een retailer alvorens een aankoop te doen;
- 73% zegt dat de ervaring van het retourneren invloed heeft of ze al dan niet bij een bepaalde retailer opnieuw zullen kopen;
- Twee derde van de online shoppers zenden eerder een pakketje terug naar de retailer dan het naar de fysieke winkel terug te brengen.
Foto: UPS