UPS test met succes thuislevering met drone
UPS heeft in Florida een test uitgevoerd met een drone die vertrekt vanaf het dak van een bezorgvoertuig, zelfstandig een pakje aflevert aan huis en vervolgens terugkeert naar het voertuig terwijl de chauffeur zijn route verderzet voor andere leveringen.
De drone die voor de test werd ingezet, was het HorseFly UAV-afleversysteem van Workhorse Group, een ontwikkelaar van elektrische bestelwagens en drones uit Ohio, die ook het elektrische UPS-bezorgvoertuig uit de test produceerde.
De basis van die octocopter-drone bevindt zich op het dak van het voertuig. De accu van de HorseFly-drone laadt op zolang hij zich op de basis bevindt. De drone kan 30 minuten vliegen en een pakje van maximaal 4,5 kg dragen.
Onder de drone hangt een kooi die via een luik tot in het voertuig gaat. Een UPS-chauffeur plaatst het pakje in de kooi en kan de drone met een druk op de knop van een aanraakscherm autonoom op weg sturen naar een vooraf ingesteld adres. Doordat geen piloot nodig is, kan de chauffeur andere leveringen uitvoeren terwijl de drone onderweg is.
“Deze test heeft gevolgen voor toekomstige leveringen, vooral in landelijke gebieden waar onze voertuigen vaak kilometers moeten rijden voor één enkele levering”, verklaart Mark Wallace, UPS senior vice president van Global Engineering and Sustainability. “Stel je een driehoekige bezorgingsroute voor met adressen die kilometers ver uit elkaar liggen. Door een drone te laten vertrekken van op een voertuig om een van die leveringen uit te voeren, kunnen we dure kilometers besparen. Dat betekent een belangrijke stap op weg naar een grotere efficiëntie voor ons netwerk, en tegelijk ook voor de beperking van onze emissies.”
Als UPS per chauffeur elke dag één mijl (1,6 km) minder rijdt, zou het jaarlijks tot wel 50 miljoen US dollar kunnen besparen.
Toch blijven de chauffeurs het gezicht van het bedrijf, benadrukt Wallace. “Wel zijn we enthousiast over de mogelijkheden die drones bieden om chauffeurs te helpen op twee bepaalde punten van hun route, om tijd te besparen en om een antwoord te bieden op de toenemende vraag door de groei van e-commerce.”