UPS scoort met e-commerce
België haalt zijn achterstand in
In het derde kwartaal van 2016 kon UPS wereldwijd een omzetgroei van 4,9% aankondigen. Die groei kwam er in de eerste plaats door de stijgende activiteit rond e-commerce. In België ligt de groei echter op meer dan 10%, een verschil dat volgens UPS toe te schrijven is aan de inhaalbeweging die de Belgische consument op het vlak van online shoppen maakt.
UPS verwachtte in de periode tussen Thanksgiving en nieuwjaar wereldwijd 700 miljoen pakjes te verwerken. Op die 25 dagen wil het telkens meer dan 30 miljoen pakjes per dag verzenden, terwijl het gemiddelde op 18 miljoen per dag ligt.
Mirjam Tas, marketing manager UPS Belux: “In België hebben we ook pieken in het begin van die periode, bijvoorbeeld op 14 november en op 13 december. Typisch gaat het om maandagen wanneer consumenten in het weekend actief geweest zijn in de webshops. Internationaal is ook Cyber Monday een hoogdag voor ons.”
Karl Haberkorn, managing director UPS Belux: “Intussen zijn we het gewend om die pieken te verwerken en weten we hoe we nieuwe tijdelijke medewerkers, extra voertuigen en bijkomende partners kunnen inschakelen. Een paar jaar geleden hebben we op dat vlak een aantal steken laten vallen, maar vorig jaar zat het precies goed.”
Keuze van aflevermethodes
In de e-commercestrategie van UPS speelt de keuze van aflevermethodes een belangrijke rol. Het bedrijf kocht de keten van afhaalpunten Kiala en integreerde dat in zijn aanbod van UPS Access Points. “Consumenten willen graag weten waar hun pakket zich bevindt. Binnen diezelfde toepassing krijgen ze de mogelijkheid een pakket niet thuis te laten afleveren, maar in een UPS Access Point zoals buurtwinkels, krantenwinkels, stomerijen of apotheken”, zegt Karl Haberkorn.
Die afhaalpunten vormen een goed alternatief voor mensen die niet thuis zijn wanneer een bestelling zou worden afgeleverd en spelen een groeiende rol in de service die bedrijven hun online consumenten willen bieden. UPS publiceerde hierover een studie, ‘How to click with high-tech online shoppers’. Daaruit blijkt dat het aantrekkelijke doelpubliek van consumenten die veel geld uitgeven aan technologieproducten, enerzijds vaak mobiele toestellen hanteren en sociale media gebruiken om informatie in te winnen en ervaringen uit te wisselen. Anderzijds zeggen niet minder dan 46% van de deelnemers aan het onderzoek dat ze de toestellen het liefst in de winkel aankopen en 58% zegt de aankopen in de winkel te willen retourneren. UPS ziet hier een heel flexibel online shoppingedrag en wil tegemoetkomen aan die uiteenlopende vragen met een aanbod van meerdere aflevermethodes.
Karl Haberkorn: “Misschien nog belangrijker is dat consumenten en onze businessklanten heel veel belang hechten aan de informatiestroom die bij het pakket hoort. Waar bevindt het zich? Wanneer zal het afgeleverd worden? We zien dat mensen die een zending verwachten gemiddeld drie keer de status ervan controleren. Ik merk bij onze klanten dat ze het vaak niet zo erg vinden dat een zending door omstandigheden te laat zal aankomen, maar ze zouden het onvergeeflijk vinden als ze niet vooraf zouden zijn verwittigd. Als ze weten dat iets niet op tijd zal aankomen, hebben ze nog de mogelijkheid om zich aan te passen en alternatieven in gang te zetten. We zien dat de informatie voor onze klanten haast belangrijker wordt dan het transport zelf. Dat geldt ook voor onszelf. We worden steeds meer een ‘information company with trucks’.”
Uitbreiden in Lummen
De goede resultaten van de Belgische organisatie hebben vast ook te maken met de positieve scores voor alle belangrijke indicatoren als personeelstevredenheid, veiligheid, productiviteit, duurzaamheid, enzovoort.
Karl Haberkorn: “Onze medewerkers zetten zich voorbeeldig in om onze zakelijke doelstellingen te bereiken. Naast de inbreng van onze mensen, zijn er ook een aantal investeringen die op langere termijn onze resultaten gunstig zullen beïnvloeden. We hebben in 2016 de eerste steen gelegd van ons nieuwe distributiecentrum in Lummen. Op een oppervlakte van 6000 vierkante meter komt er een automatisch sorteercentrum van waaruit we pakjes en zendingen zullen versturen naar het oostelijke deel van België. Daar zullen we zeker een honderdtal banen creëren en dat aantal zal vast nog oplopen nadat we zijn opgestart. Intussen staat het gebouw er en kunnen we stilaan starten met de installatie van de automatische sorteerband. Ik verwacht dat we nog in 2017 op deze site beginnen te werken, maar tegelijk weet ik dat ze pas in 2018 op volledige capaciteit zal draaien. We hebben meerdere van deze sorteercentra verspreid over de hele wereld en telkens ondervinden we dat de fijne afstelling van de installatie de nodige tijd vereist. In onze hub op de luchthaven van Keulen heeft het twee jaar geduurd voor we onze maximale capaciteit hebben kunnen realiseren. Het gaat dan over het oplossen van storingen zoals pakjes die niet goed glijden, haperingen in de band, enzoverder. Dergelijke probleempjes pakken we een voor een aan en op termijn zullen we in de installatie van Lummen dan 8000 pakjes per uur kunnen verwerken.”
Healthcare als groeimotor
UPS heeft een bod uitgebracht op Marken, een nichespeler in de healthcare logistiek die een sterke reputatie heeft opgebouwd met de dienstverlening voor klinische studies.
Mirjam Tas, marketing manager UPS Belux: “Wij zien hier mooie perspectieven. De markt in deze sector groeit nog omwille van een complexe omgeving met innovaties als gepersonaliseerde geneesmiddelen en een strenger juridisch kader. Marken had al een wereldwijd netwerk opgebouwd bestaande uit eigen vestigingen en heel wat samenwerkingsverbanden met gespecialiseerde partners. Dat vormt een mooie aanvulling op onze eigen diensten met 15 locaties in Europa en een 50-tal wereldwijd. In de Benelux zijn die geconcentreerd in de grote medische distributiecentra in Roermond.”
De logistiek van medische stalen is bijzonder tijdkritisch en vaak onderworpen aan zeer strenge eisen op het vlak van temperatuurcontrole doorheen de hele keten.