UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

Foto: UPS Healthcare

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Door de uitbreiding van de hub in Roermond kan UPS zijn koelketencapaciteit ​en -mogelijkheden vergroten. De hub beschikt nu over meer dan 200 ULT-vriezers (ultra-low temperature) die temperatuurgevoelige producten tot -80°C kunnen bewaren. Daarnaast voegt de faciliteit ongeveer 3.200 palletposities toe aan zijn bestaande portfolio voor opslag van temperatuurgevoelige producten bij 2°C tot ​8 °C.

Wereldwijd beschikt UPS Healthcare nu over 1,6 miljoen vierkante meter cGMP- en ​GDP-conforme opslagruimte, waarvan 930.000 vierkante meter gewijd is aan de koudeketen. Sinds 2020 heeft het zijn globale netwerk van opslagruimte die voldoet aan de vereisten voor de gezondheidszorg meer dan verdubbeld.

Met de uitbreiding van de faciliteit wil UPS Healthcare tegemoetkomen aan de nood aan geavanceerde en temperatuurgecontroleerde logistiek in de gezondheidszorg. De wereldwijde markt voor biologische geneesmiddelen zal naar verwachting stijgen van 342,9 miljard euro in 2024 tot 564,6 miljard euro tegen 2029. In geval van de Belgische farmasector wordt er geschat dat die zal groeien met een jaarlijks groeipercentage van 6% tussen 2024 en 2028, wat neerkomt op een marktvolume van 6,4 miljard euro tegen 2028.

De faciliteit in Roermond bevindt zich dicht bij de Europese luchthub van UPS op de luchthaven Keulen-Bonn en heeft directe toegang tot grote havens zoals Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. The Port of Antwerp-Bruges is een belangrijke schakel in de farmaceutische export van België. Bovendien vertegenwoordigt de farmasector 10% van de totale Belgische export. UPS Healthcare beschikt ook over een vloot met temperatuurgecontroleerde voertuigen.

UPS Healthcare installeerde ook 2.500 zonnepanelen die meer dan 1,2 GWh energie leveren. ​Dit initiatief sluit aan bij de doelstelling van UPS om tegen 2025 één op vier vestigingen van hernieuwbare energie te voorzien. Tegen 2035 moeten alle faciliteiten op hernieuwbare energie draaien.​

Recente nieuwsberichten

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

Blokker zet winkels in de etalage

Blokker Holding wil zich voortaan volledig richten op Blokker, de winkel waarmee het in 1896 allemaal begon. Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten, namelijk ‘huishoud’, ‘speelgoed’ en ‘wonen’. Door zich in de toekomst nog op slechts één winkelketen richten, wil de holding zijn positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterken.

Azkar heet voortaan Dachser

Voortaan opereert Azkar op het Iberisch Schiereiland onder de naam Dachser Spain en Dachser Portugal. De rebranding vormt het hoogtepunt van een integratieproces dat in januari 2013 begon met de overname van Azkar door Dachser. Spanje en Portugal zijn sinds de overname nauw geïntegreerd in het Europese Dachser transportnetwerk.

An Post upgradet naar ZetesChronos

Het Ierse nationale postbedrijf An Post breidt zijn elektronische Proof of Delivery (ePOD)-systeem verder uit door zijn huidige mobility-oplossing te upgraden naar ZetesChronos. Die software moet zorgen voor een betere interactie met de klant en een meer gestroomlijnd beheer van de inkomende zendingen en zal An Post nieuwe mogelijkheden bieden om apps en functies toe te voegen naarmate diens activiteiten zich ontwikkelen.

Fiers implementeert Microsoft Dynamics NAV

Fiers uit het West-Vlaamse Kuurne is een Belgische toeleverancier van laboratoriumbenodigdheden, life science producten, chemicaliën en persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf had nood aan een krachtige, geïntegreerde software om de bedrijfsprocessen en administratie te ondersteunen en te stroomlijnen.

Gemiddeld 16.000 bestellingen per dag uitleveren?

(advertorial) Neem even de tijd om u te laten vertellen over “de tijd” tussen bestelling en expeditie.

Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering

Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.