Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers
Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld. Deze dieselelektrische reefer werd ontworpen met een tank van 900 liter, waardoor hij 100 liter meer inhoud heeft dan de vorige versie.
De reefer, die beschikt over een motor van Thermo King, heeft volgens Unit45 een laag brandstofverbruik en is onderhoudsvriendelijk. De grote koelcapaciteit en de mogelijkheid om de temperatuur gemakkelijk te regelen, maken hem geschikt voor het vervoer van farmaceutische producten, bederfelijke goederen en apparaten, ook voor langeafstandstransporten, bijvoorbeeld in het kader van de Nieuwe Zijderoute.
Deze eenheid kan 18 tot 28 dagen zelfvoorzienend blijven, zodat er tijdens de reis niet hoeft te worden getankt. Dat is niet onbelangrijk aangezien in sommige landen de diesel niet de vereiste kwaliteit heeft. “Tanken in Kazachstan, bijvoorbeeld, kan een uitdaging betekenen, want je loopt er het risico dat de verkeerde diesel in de tank terechtkomt”, licht Jan Koolen, managing director van Unit45, toe. “Vaak is de diesel aangelengd met water. Als dat bevriest slaat de motor af.”
De nieuwe reefer is bedoeld voor gebruik bij multimodale operaties waarbij het spoor een rol speelt. “Want terwijl de kosten van het vervoer van temperatuurgecontroleerde ladingen over lange afstanden over de weg blijven stijgen, zijn er maar weinig spoorwegexploitanten die een betrouwbare stroomvoorziening voor volledig elektrische koelwagens kunnen leveren”, klinkt het.
De reefer bevat ook een geavanceerd track-and-trace-systeem om de temperatuur en de locatie van de container te controleren en te registreren, evenals elke deuropening met realtime waarschuwingen.
Foto: Unit45 / H.Essers