Unilin boost klantenservice met Shippeo
Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek. Unilin levert zijn producten aan klanten in meer dan 23 landen in heel Europa. Vanaf acht locaties met fabrieken, magazijnen en crossdock-centra verstuurt de producent met behulp van een netwerk van twintig vervoerders meer dan 100.000 zendingen per jaar aan gespecialiseerde klanten in de doe-het-zelf-sector en bouwmaterialenhandel.
Om tijdig vooraf, intern en extern te worden geïnformeerd over de aankomsttijden van leveringen heeft Unilin de oplossing voor LTL-zendingen van Shippeo, gespecialiseerd in realtime transportation visibility, geselecteerd. Met die oplossing wil Unilin zijn service en efficiëntie een boost geven.
Door implementatie van Shippeo’s oplossing voor realtime transportation visibility kan Unilin de actuele positie van alle zendingen die onderweg zijn, verzamelen en klanten proactief informeren over mogelijke vertragingen. Cruciaal was Shippeo’s ondersteuning voor het volgen van ‘less-than-truckload’-zendingen (LTL), aangezien dat de belangrijkste en meest complexe transportwijze is in de supply chain van Unilin.
De oplossing van Shippeo is speciaal ontwikkeld om de problemen rond het volgen van LTL-zendingen te verhelpen door gebruik te maken van geavanceerde integraties in combinatie met machine learning en artificiële intelligentie. De realtime verzamelde gegevens en analyses, samen met de automatisch gegenereerde ontvangstbewijzen, zijn voor gebruikers toegankelijk via de portal van het Shippeo-platform. De statusinformatie die door Shippeo wordt verstrekt, zal ook aan de klanten van Unilin beschikbaar worden gesteld via hun eigen klantenportal.
Na een geslaagde eerste business case voor realtime transportation visibility onderzoekt Unilin nu of het voordeel kan worden uitgebreid met behulp van de mobiele applicatie van Shippeo. Omdat daarmee elk onderdeel van de zending individueel kan worden gevolgd, ontstaat een fijnmazig inzicht in de zendingen die met de eigen vloot worden uitgevoerd.
Foto: Unilin