Uitdagend magazijnproject voor Syngenta
Succesvolle go-live ondanks krappe deadlines

In het magazijn van H.Essers aan het Kluizendok in Evergem slaat Syngenta 10.000 pallets op. Het bedrijf bouwde een groeimarge van tien procent in.
Bedrijven pakken het keuzeproces van een nieuwe magazijnlocatie en de daaraan gekoppelde dienstverlener bij voorkeur op eigen tempo aan. Van het in kaart brengen van de noden, over de ‘Request for Proposal’, tot de tender en de uiteindelijke ingebruikname verstrijkt al snel één tot twee jaar. Maar wat als je die tijd niet krijgt en je binnen zeven maanden operationeel moet zijn? Het is een uitdaging die Syngenta en H.Essers willens nillens, maar met een succesvol resultaat, aangingen.
Syngenta is een Zwitsers-Chinese wereldspeler op het vlak van landbouwchemicaliën, biopesticiden en zaden. Het bedrijf stelt meer dan 49.000 mensen te werk en bedient meer dan honderd landen. De gewasbeschermingstak Syngenta Crop Protection AG opereert vanuit het Zwitserse Bazel en kent verschillende interne en externe lokale productie-eenheden in Europa. In België is Syngenta aanwezig met een formulerings-, vul- en verpakkingsfaciliteit in Seneffe, een lokale verkooporganisatie in Gent en kantoren in Brussel.
Distributienetwerkstudie
Tot voor kort bevond het regionale magazijn van Syngenta zich in Rotterdam. “We voelden allerminst de nood om er te vertrekken”, geeft Martin Moser, head of Logistics & Order Management Europe aan. “Toen onze magazijnpartner ons via een opzeggingsbrief liet weten dat hij het pand had verkocht, moesten we evenwel snel schakelen. We hadden zeven maanden de tijd om een nieuwe locatie te vinden en in gebruik te nemen. Dat is uiteraard niet het ideale scenario voor een magazijnproject. Het feit dat ons piekseizoen in Europa naderde, maakte het hele verhaal nog veeleisender. Syngenta beschouwde het project zelfs als een van de grootste bedrijfsrisico’s voor het seizoen 2022/2023.”
Gelukkig kon Syngenta terugvallen op een distributienetwerkstudie die het drie jaar voordien had uitgevoerd. “Die oefening leerde ons dat Nederland of België de geknipte uitvalsbasis vormt voor het beheer van de logistieke stromen van en naar de overzeese gebieden”, licht Martin Moser toe. “Aangezien er in tussentijd geen grote veranderingen binnen onze supply chain plaatsvonden, was die geografische afbakening nog altijd relevant. We stonden open voor elke locatie in België of Nederland, bij voorkeur in de buurt van een grote zeehaven.”
Diensten met toegevoegde waarde
Syngenta zocht een magazijnexploitant die het bedrijf de benodigde ruimte bood en in staat was op erg korte termijn aan de hoge veiligheidsstandaarden te voldoen. “We stelden op zeer korte tijd een Request for Information (RFI) op. Naast de strikte deadline hadden we nog specifieke eisen”, blikt Gonzalo Echevarria, Europe Logistics Category Team Lead bij Syngenta, terug. “Het magazijn moest geschikt zijn voor de opslag van ADR-goederen. Daarnaast verwachtten we ook diensten met een toegevoegde waarde, zoals douanediensten en combipack-assemblage. Onder invloed van de marktomstandigheden moeten we bovendien soms etiketteringsactiviteiten opnieuw uitvoeren. De mogelijkheid om te heretiketteren was dus ook noodzakelijk. Een andere eis omvatte het voor- en natransport van de haven naar het magazijn van onze 4PL. De RFI bracht een drastische schifting teweeg.”
In een volgende fase startte de tender. “De uitdaging bestond erin ondanks de tijdsdruk onze hoge standaarden te handhaven. We wilden geen concessies doen op het vlak van dienstverlening, ook niet met een krappe deadline. Met behulp van de juiste tools en processen, onder meer face-to-face workshops, hielden we nog een vijftal kandidaten over. We stelden vast dat niet elke gegadigde duidelijk kon aangeven waar hij meteen 10.000 pallets zou opslaan”, aldus Gonzalo Echevarria.

Gonzalo Echevarria, Europe Logistics Category Team Lead bij Syngenta: “Het was een uitdaging om ondanks de hoge tijdsdruk niet wanhopig over te komen. Een krappe deadline betekent niet dat we de lat op het vlak van dienstverlening lager zouden leggen.”
Overgangsfase
Uiteindelijk kwam H.Essers, dat in het verleden al transporten voor Syngenta uitvoerde, als geprefereerde partij naar voren. In een overgangsfase splitste de logistiek dienstverlener het magazijnvolume op tussen de bestaande sites in Wilrijk en Evergem, in afwachting van de ingebruikname van een ander en nieuw gebouw aan het Kluizendok in Evergem. Dat magazijn met een oppervlakte van 19.000 vierkante meter is sinds mei 2024 operationeel. Het project past binnen de strategie van H.Essers om multi-customer megasites te voorzien, gespecialiseerd in chemie en/of healthcare. ‘Megasites’ verwijst naar geavanceerde warehouses van minstens 100.000 vierkante meter, multimodaal ontsloten en gekenmerkt door ‘value added services’.
Het magazijnproject bood Syngenta een waardevolle kans om zijn supply chain processen te evalueren en te verbeteren. “Onze vorige warehouse provider was een gewaardeerde partner gedurende meer dan dertig jaar”, licht Martin Moser toe. “Hij kende onze activiteiten door en door en leverde een uitstekende service. Met de overgang naar H.Essers kregen we de mogelijkheid onze processen te heroverwegen en te optimaliseren. De feedback van H.Essers stimuleerde ons om de leiding te nemen in het verbeteren van onze processen, wat uiteindelijk tot een efficiëntere supply chain heeft geleid.”
Spannende periode
Syngenta stockeert in het magazijn 10.000 pallets en bouwde een groeimarge van tien procent in. Dat is een daling ten opzichte van het warehouse in Rotterdam met 16.000 pallets op voorraad. “We bouwden onze buffervoorraad uit de coronatijden af. Bovendien daalden de volumes voor combiverpakkingen, aangezien een van de deelproducten vanaf 2025 verboden is in Europa. Daarom hebben we samen met H.Essers besloten geen verpakkingslijn te installeren, zoals aan het begin van het project was voorzien. De samenstellingen tot combipack verlopen bijgevolg manueel.”
Beide gesprekspartners blikken terug op een spannende periode. “We moesten er ook voor zorgen dat we in afwachting van de verhuizing een maximale dienstverleningsgraad behielden. Gaandeweg verlieten meer en meer medewerkers de uitdovende site in Rotterdam, wat het er allerminst eenvoudiger op maakte en net extra aandacht vereiste. Hadden we liever over meer tijd beschikt? Zeker, maar extra tijd mondt niet noodzakelijk uit in betere beslissingen. De kans is bovendien groot dat we dezelfde keuzes zouden hebben gemaakt. Dat zou ik zelfs hopen, aangezien de opstart van het nieuwe magazijn vlekkeloos is verlopen.”
KD
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.