Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik
Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.
Udea is een groothandel in biologische voeding, natuurlijke verzorgingsproducten en duurzame non-food artikelen. Het bedrijf is ook de franchisegever van de Ekoplaza-keten van biologische supermarkten en online kruidenierswinkels. De groothandel wilde de activiteiten van zijn bestaande distributiecentra in één nieuw centraal distributiecentrum combineren. Voor dat nieuwe dc zocht Udea een geautomatiseerde oplossing die de nodige niveaus van beschikbaarheid, prestaties en betrouwbaarheid bood om aan zijn omnichannel-behoeften te voldoen.
Daarvoor nam het Vanderlande in de arm.
Het Adapto-systeem van Vanderlande moet zorgen voor efficiënte en snelle levering aan winkels (b2b) en consumenten (b2c). Met een hoogte van 12 meter bevat Adapto drie temperatuurzones die een breed scala aan producten aankunnen. Het systeem maakt gebruik van dubbeldiepe opslag zodat de ruimte optimaal wordt benut en zorgt voor een hoge doorvoer van snel bewegende goederen. Naast 8 ergonomische decanteerstations zijn er 12 pickstations, die allemaal voorzien zijn van verhoogde platforms om op een ergonomische manier te kunnen orderpicken.
Aan de goods-to-man werkplekken wordt een continue orderstroom toegewezen. Operators picken de gevraagde hoeveelheid voor zowel consumenten- als winkelbestellingen. Daarbij wordt een deel van het order automatisch door SIR-technologie gepickt. Dat zorgt ervoor dat Udea dagelijks 10.000 SKU’s kan verwerken en 120.000 artikelen kan verzamelen. De oplossing wordt ondersteund door een WMS van partner Consafe Logistics, met wie Vanderlande tijdens de ontwikkelings- en testfase nauw samenwerkte.