UAntwerpen en VITO werken scenario uit voor efficiëntere verdeling vaccins

UAntwerpen en onderzoekscentrum VITO onderzochten het scenario waarbij de COVID-vaccins rechtstreeks naar de vaccinatiecentra zouden gaan. In de huidige regeling worden de vaccins via de ziekenhuizen verdeeld wat leidt tot een verlies van 3% vaccins en ervoor zorgt dat dagelijks 140 ziekenhuismedewerkers fulltime met die vaccins bezig zijn.

Dat terwijl ze nu al onder bijzonder zware werkdruk staan. In het nieuwe scenario zouden niet alleen de ziekenhuizen worden ontlast, maar het zou er ook voor zorgen dat minder vaccins verloren gaan en dus meer mensen sneller het vaccin zouden kunnen krijgen.
De farmabedrijven leveren de vaccins aan een veertigtal verdeelziekenhuizen die fungeren als tussentijdse opslagplaats. Daar worden ze geprepareerd en vervolgens verdeeld over de zowat 150 vaccinatiecentra. Dat prepareren en verdelen vraagt een groot aantal zeer specifieke handelingen, zoals administratie, planning van de koelcapaciteit, planning van de ontdooiing (bij de vaccins van Pfizer en Moderna), kwaliteitscontrole, beveiliging, labeling, herverpakking en klaarzetten voor de pick-up. Nog los van de bijkomende werkdruk, betekenen deze bijkomende handelingen en transporten ook dat de kans op fouten in de keten vergroot, met schade en verlies van vaccins tot gevolg.
Volgens Roel Gevaers van UAntwerpen wordt tijdens dat proces 3% van de vaccins onbruikbaar omdat ze tijdens het hele proces beschadigd geraakten, te snel ontdooid werden of niet snel genoeg gebruikt. Deze stelling is gebaseerd op vezamelde gegevens.  Als we dat verlies omrekenen – 8 miljoen gevaccineerde Belgen die sommige vaccins twee keer moeten krijgen – spreken we over zo’n 560 000 vaccins die verloren zullen gaan. Een verlies dat niet is te wijten aan een gebrek aan kwaliteit van het personeel in zowel de hubziekenhuizen als de farmalogistiek bedrijven. Maar hoe meer tussenstappen een product moet nemen, hoe groter de kans is op ongewilde fouten.
Zwakke schakel in dit hele proces is dus de lange distributieketen. Hoe langer de keten, hoe meer kans op incidenten, leert internationaal onderzoek. Vraag is dus welke delen van deze complexe keten kunnen worden ‘weggeknipt’ om de keten zo doeltreffend mogelijk te maken. Onderzoekscentrum VITO en UAntwerpen werkten een scenario uit, in de schoot van de informele denktank ‘Corona Vaccine Distribution’. “Wij halen in dat scenario de verdeelziekenhuizen uit het verdeeltraject en werken met een centrale hub die de vaccins rechtstreeks naar de verschillende vaccinatiecentra brengt”, legt Ruben Guisson (VITO) uit. “Daardoor zouden de al drukke verdeelziekenhuizen kunnen ontlast worden en kan het verlies aan vaccins nog meer beperkt worden.”
Eén fulltime werknemer in een ziekenhuis kan 1.500 vaccins per werkdag verwerken. Voor distributiemedewerkers in een centraal verdeelpunt, loopt dit op tot 3.000 vaccins per dag. Het personeel dat in ziekenhuizen nu  wordt ingezet voor de behandeling van de vaccins, kan zich toeleggen op zorg verlenen, wat de werkdruk in de ziekenhuizen zal verlagen.
Met de tussenstap van de ziekenhuizen wordt nu een verlies van 3% van vaccins aangenomen (560.000 vaccins). Werken met een centrale hub die de vaccins verdeelt zal niet verhinderen dat er nog altijd verlies van vaccins zal zijn. Alleen schat dit model het verlies op 2%, goed voor zowat 370.000 vaccins. Het verschil tussen beide betekent extra ruimte om 96.000 mensen te vaccineren. 
Het risico daalt tot 2% omdat een aantal risicovolle handelingen niet langer moet gebeuren. Het risico van de behandeling in het ziekenhuis en de transportactiviteit tussen ziekenhuis en vaccinatiecentrum valt immers weg. De onderzoekers hebben er in hun schatting wel degelijk rekening mee gehouden dat het risico in de centrale hub verhoogt omdat daar meer complexe activiteiten zullen plaatsvinden. Toch is er nog altijd een duidelijke daling.
Beide scenario’s (met en zonder hubziekenhuis) werden doorgerekend met het MooV-optimalisatiemodel. Het model werd ontwikkeld door VITO en kan dergelijke complexe distributie en supplychainscenario’s oplossen. Beide scenario’s worden weergegeven in figuur 1 zonder ziekenhuis (hoofdfiguur) en in figuur 2 met ziekenhuizen.
Ziekenhuizen als distributiehubs inzetten was initieel een logische keuze die vooral werd ingegeven door de specifieke bewaarcondities van de vaccins van Pfizer en Moderna. De verhoogde werkdruk voor het ziekenhuispersoneel (140 medewerkers) en een verhoogd risico op verlies van vaccins (190.000 vaccins) moeten hier echter bijgenomen worden. Het werken met één centrale hub leidt onmiskenbaar tot betere resultaten, zeker als het vaccingamma uitgebreid wordt met andere vaccins zoals Astra Zeneca, Johnson&Johnson en Curevac.
Dit scenario werd uitgewerkt met de gegevens die vandaag voorhanden zijn. Het MooV-optimalisatiemodel en het model zelf kunnen in de toekomst verder verfijnd worden, wanneer bijkomende data en inzichten beschikbaar komen. 
Lees de volledige blogpost op blog.uantwerpen.be/business-economics/distribution-strategies-for-the-corona-vaccine

2021216145237242_figuur-2-covid-decentrale-hub.jpg
Figuur 2

Recente nieuwsberichten

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.