Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.