Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.