Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Foto: Transuniverse Forwarding

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Transuniverse is gespecialiseerd in groepagetransport en bedient heel Europa, Turkije en de Maghreb. De goederen worden gebundeld in crossdock-centra in Wondelgem, Parijs, Valence (Zuid-Frankrijk) en nu ook Moeskroen.

Omdat de trafieken naar de Maghreb, zowel van Transuniverse België als van Transuniverse France, blijven groeien, heeft het bedrijf zijn transportproces herzien. “Voor beide landen moeten douaneformaliteiten worden afgehandeld, in tegenstelling tot de meeste andere Europese bestemmingen. Dat maakt de overslag in Wondelgem iets complexer, wat beslag legt op de capaciteit. Aangezien Transuniverse France ook in Noord-Frankrijk sterk groeit, ontstond het idee om een ‘dedicated’ overslagcentrum in Moeskroen te openen,” aldus Frank Adins, voorzitter van Transuniverse. “Moeskroen is ideaal gelegen om op die groei in te spelen. Zendingen uit heel België – vooral uit West-Vlaanderen en Henegouwen – en Noord-Frankrijk worden er gebundeld. Vanuit Moeskroen vertrekken volle vrachtwagens naar Marokko en Tunesië, die eventueel worden aangevuld in Parijs,” legt hij uit. “Zo kunnen we niet alleen de trafieken naar de Maghreb efficiënter organiseren, maar ook ons crossdock-center in Wondelgem ontlasten.”

De nieuwe vestiging fungeert ook als distributieplatform voor Transuniverse France in Noord-Frankrijk. “Ons platform in Parijs bedient de regio Île-de-France, de Oise en de naburige departementen. Dat in Valence de regio Rhône-Alpes en het zuiden van Frankrijk. In Lesquin (Rijsel) had Transuniverse France een kantoor met voornamelijk een commerciële functie. Operationeel moesten we voor de distributie en ophaling in Noord-Frankrijk rekenen op enkele lokale transporteurs. Dankzij Moeskroen kunnen we nu ook het noorden beter afdekken door de transporten in eigen beheer uit te voeren. Dat geldt ook voor de zendingen vanuit Wondelgem bestemd voor klanten in Nord-Pas-de-Calais,” zegt Hervé Caplier, hoofd van Transuniverse France (op foto 2e van links).

De activiteiten in Lesquin zijn nu overgeheveld naar Moeskroen. Het kantoor blijft wel functioneren als douanekantoor voor Franse klanten.

De locatie in Moeskroen heeft een magazijn van 2.000m² met racks voor tijdelijke opslag en logistieke activiteiten, die Transuniverse daar verder wil uitbouwen.

Met de nieuwe vestiging wil Transuniverse ook zijn buitenlandse agenten de mogelijkheid te bieden hun goederen bestemd voor Noord-Frankrijk en België in Moeskroen af te zetten, zodat Transuniverse de distributie van daar uit kan organiseren. “Het magazijn biedt dus niet alleen ruimte voor overslag en tijdelijke opslag, maar speelt ook een sleutelrol in het logistieke netwerk dat we verder willen ontwikkelen”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.