Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa. Verder blijken online services steeds meer aan belang te winnen.

Toen werd gepeild naar de mate waarin de transportsector zelf vragende partij is voor de ontwikkeling van een tolbox voor heel Europa, was het antwoord duidelijk. Net geen 75% gaf te kennen dat dit een zeer goede oplossing zou zijn. 60,49% van de respondenten was het ‘helemaal eens’ met deze stelling, 13,99% was het er ‘mee eens’. Belgische DKV-klanten beschikken nu over een veelvoud aan tolboxen: Satellic (70,8%), Toll Collect (26,8%), de DKV Box (15,4%), de combi Be/Fr/Sp/Po (12,1%) en de Go Maut (11,1%) vormen de top-5.
DKV zelf geeft aan mee voortrekker te zijn op het vlak van EETS (één uniforme Europese tolbox voor alle GNSS- en DSRC-systemen). Met zijn DKV Box zou het de aanzet geven tot regionale interoperabiliteit van tolsystemen (REETS) voor diverse landen.
 
Aan diegenen die ook verantwoordelijk zijn om de ritten in te plannen (54% van de respondenten), is gevraagd of ze gebruik maken van online services. Zo gebruikt nu 57,89% een routeplanner, zet 33,33% een station finder in en maakt 36,84% gebruik van een dieselprijsvergelijker. Hoewel het gebruik nog niet volledig is ingeburgerd, geeft men steevast aan in de toekomst meer van deze tools te zullen hanteren.

Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media in te schakelen voor zakelijke doeleinden. In de leeftijdscategorie van 18 tot 28 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 93%. Van degenen die sociale media gebruiken, geeft 43,73% aan via Facebook te werken.
 
In de peiling is ook gekeken met welke trucks binnen de firma wordt gereden en met welke trucks men het liefst zou rijden. De top 3 van de meest gebruikte vrachtwagen in de fleet wordt ingenomen door Mercedes (nr 3), DAF (nr 2) en Volvo (nr 1). Scania en MAN komen hier respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Wat de favoriete vrachtwagen betreft, ziet de volgorde er iets anders uit. Volvo staat ook hier op nummer 1 (30,35%), gevolgd door Scania (19,46%), Mercedes (16,34%), DAF (12,06%) en MAN (10,12%).
 
Ook werd gepolst naar de voornaamste redenen waarom men voor een bepaald servicestation kiest. Daarbij scoort ‘bereik’ gemiddeld het hoogst bij alle respondenten. Opvallend is dat zowel de fleet manager als de chauffeur voor veiligheid kiezen. Voeding en personeel krijgen over het algemeen geen doorslaggevende rol. Verder noemen fleet managers de dieselprijzen als een belangrijk criterium. Chauffeurs plaatsen dan weer hygiëne hoog op het verlanglijstje. 
 
Meer dan 80% van de respondenten gaf aan bijzonder trots te zijn op het beroep. De grootste groep, 32,38% van de respondenten, gaf zelfs een score van 10 op 10. Verder peilde DKV ook naar de positieve aspecten binnen de job. Daarbij scoort veiligheid het hoogst terwijl de verloning voor verbetering vatbaar blijkt. 

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt meerderheidsbelang in ISI Automation

Jungheinrich staat op het punt het Duitse ISI Automation, een aanbieder van kant-en-klare automatiseringsoplossingen, over te nemen. De ISIPlus- en ISIPro-producten van het bedrijf zullen het assortiment van de groep uitbreiden in het gebied tussen ERP en de werkvloer.

Linde Roadster nu ook met brandstofcelaandrijving

In 2010 paste Linde Material Handling voor het eerst brandstofceltechnologie op zijn heftrucks en magazijntrucks toe. Ondertussen kan dat type aandrijving op zo’n 80% van het gamma worden toegepast. Ook de Linde Roadster, die vooral in magazijnen wordt ingezet, is voortaan met brandstofcelaandrijving beschikbaar.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

CooperVision focust op de toekomst met Savoye

CooperVision, producent en distributeur van zachte contactlenzen, bedient vanuit zijn distributiecentrum in het Belgische Herstal dagelijks klanten van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Het paneuropese dc telt 120.000 referenties en behandelt 30.000 bestellingen per dag, die worden geleverd volgens het D+1 of D+2 principe.

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

Dematic levert nieuw automatisch hoogbouwmagazijn voor Agristo

Voor de uitbreiding van zijn site in Wielsbeke doet Agristo, producent van voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten, voor de vierde keer op rij een beroep op zijn automatiseringspartner Dematic. Naast het bestaande volautomatische hoogbouw-diepvriesmagazijn van Agristo komt een nieuw hoogbouwmagazijn, uitgerust met een modern transportsysteem en acht kraangangen.

DSV en Slimstock, partners in voorraadoptimalisering

Logistiek dienstverlener DSV Global Transport & Logistics heeft een partnerovereenkomst gesloten met Slimstock, leverancier van software voor voorraadoptimalisering. Met die strategische partnerovereenkomst wil DSV voorraadoptimalisering voortaan integraal onderdeel van zijn dienstverlening laten uitmaken.

iFacto Group opent vestiging in Kortrijk

iFacto, implementatiepartner voor ERP, CRM en e-commerce-software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365, NAV of AX, ambieert voor de komende vijf jaar niet alleen verdere groei, maar wil zich bovendien in West-Vlaamse grond verankeren. Daartoe opent het in 2019 een extra vestiging in Kortrijk.

Texet Benelux investeert in AutoStore systeem van Swisslog

Texet Benelux is leverancier van bedrijfs- en werkkledij en promotioneel textiel. Daarnaast biedt het bedrijf design, maatwerk en personalisatie van de stockproducten die in het warehouse in Aarschot op voorraad worden gehouden. Onlangs besloot Texet Benelux zijn bestaande pand uit te breiden.

Renewi vangt volumestijging van 50% op met Transporeon

In zijn zoektocht naar meer supply chain efficiency besloot Renewi het cloud-gebaseerde logistieke platform van Transporeon in te zetten. Dat was o.a. nodig om een volumestijging van vijftig procent te kunnen verwerken. Renewi is een nieuw bedrijf voor afvalinzameling en -verwerking, ontstaan uit de fusie van Shanks en Van Gansewinkel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.