Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa. Verder blijken online services steeds meer aan belang te winnen.

Toen werd gepeild naar de mate waarin de transportsector zelf vragende partij is voor de ontwikkeling van een tolbox voor heel Europa, was het antwoord duidelijk. Net geen 75% gaf te kennen dat dit een zeer goede oplossing zou zijn. 60,49% van de respondenten was het ‘helemaal eens’ met deze stelling, 13,99% was het er ‘mee eens’. Belgische DKV-klanten beschikken nu over een veelvoud aan tolboxen: Satellic (70,8%), Toll Collect (26,8%), de DKV Box (15,4%), de combi Be/Fr/Sp/Po (12,1%) en de Go Maut (11,1%) vormen de top-5.
DKV zelf geeft aan mee voortrekker te zijn op het vlak van EETS (één uniforme Europese tolbox voor alle GNSS- en DSRC-systemen). Met zijn DKV Box zou het de aanzet geven tot regionale interoperabiliteit van tolsystemen (REETS) voor diverse landen.
 
Aan diegenen die ook verantwoordelijk zijn om de ritten in te plannen (54% van de respondenten), is gevraagd of ze gebruik maken van online services. Zo gebruikt nu 57,89% een routeplanner, zet 33,33% een station finder in en maakt 36,84% gebruik van een dieselprijsvergelijker. Hoewel het gebruik nog niet volledig is ingeburgerd, geeft men steevast aan in de toekomst meer van deze tools te zullen hanteren.

Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media in te schakelen voor zakelijke doeleinden. In de leeftijdscategorie van 18 tot 28 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 93%. Van degenen die sociale media gebruiken, geeft 43,73% aan via Facebook te werken.
 
In de peiling is ook gekeken met welke trucks binnen de firma wordt gereden en met welke trucks men het liefst zou rijden. De top 3 van de meest gebruikte vrachtwagen in de fleet wordt ingenomen door Mercedes (nr 3), DAF (nr 2) en Volvo (nr 1). Scania en MAN komen hier respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Wat de favoriete vrachtwagen betreft, ziet de volgorde er iets anders uit. Volvo staat ook hier op nummer 1 (30,35%), gevolgd door Scania (19,46%), Mercedes (16,34%), DAF (12,06%) en MAN (10,12%).
 
Ook werd gepolst naar de voornaamste redenen waarom men voor een bepaald servicestation kiest. Daarbij scoort ‘bereik’ gemiddeld het hoogst bij alle respondenten. Opvallend is dat zowel de fleet manager als de chauffeur voor veiligheid kiezen. Voeding en personeel krijgen over het algemeen geen doorslaggevende rol. Verder noemen fleet managers de dieselprijzen als een belangrijk criterium. Chauffeurs plaatsen dan weer hygiëne hoog op het verlanglijstje. 
 
Meer dan 80% van de respondenten gaf aan bijzonder trots te zijn op het beroep. De grootste groep, 32,38% van de respondenten, gaf zelfs een score van 10 op 10. Verder peilde DKV ook naar de positieve aspecten binnen de job. Daarbij scoort veiligheid het hoogst terwijl de verloning voor verbetering vatbaar blijkt. 

Recente nieuwsberichten

JLL start commercialisatie van 76.000m² groot logistiek platform in Zeebrugge

JLL, actief in logistiek en industrieel vastgoed, is co-exclusief aangeduid door de Chinese Lingang Group voor de commercialisatie van de eerste fase van het logistieke project dat wordt aangevat in de zuidelijke achterhaven van Zeebrugge.

Joint venture WDP en VIB breidt uit in Noordrijn-Westfalen

WVI, de joint venture tussen WDP en VIB, die vorig jaar werd opgericht met het oog op regionale uitbreiding van beide vennootschappen in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg, heeft een bestaande site verworven in Bottrop in Noordrijn-Westfalen.

Jungheinrich neemt aandeel in robotica start-up Magazino

Met automatisering als een van de grootste groeipijlers binnen intralogistiek – een trend die wordt veroorzaakt door de aanhoudende groei van de online handel en het wereldwijde tekort aan geschoolde logistieke medewerkers, met name heftruckchauffeurs – verwacht Jungheinrich AG de komende jaren dubbelcijferige groei in dat segment.

Inther introduceert plug & play-methode voor conveyorsystemen

Inther Conveyor Equipment – onderdeel van Inther Group – heeft voor zijn modulaire platform van geïntegreerde conveyorsystemen een nieuwe plug & play-methode ontwikkeld. Daarbij wordt iedere module van tevoren compleet gebouwd, bekabeld en getest.

B2A Technology wordt Alstef Group

Na de overname van het Nieuw-Zeelandse Glidepath en de aanstelling van Nicolas Breton als chief operating officer heeft B2A Technology, leverancier van o.m. systemen voor automatische bagageafhandeling, nu ook een naamsverandering doorgevoerd.

Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?

Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.

Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen.

Trends Business Information lanceert ProspectFinder

Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.

Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren

Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.

Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing

Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.