Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa. Verder blijken online services steeds meer aan belang te winnen.

Toen werd gepeild naar de mate waarin de transportsector zelf vragende partij is voor de ontwikkeling van een tolbox voor heel Europa, was het antwoord duidelijk. Net geen 75% gaf te kennen dat dit een zeer goede oplossing zou zijn. 60,49% van de respondenten was het ‘helemaal eens’ met deze stelling, 13,99% was het er ‘mee eens’. Belgische DKV-klanten beschikken nu over een veelvoud aan tolboxen: Satellic (70,8%), Toll Collect (26,8%), de DKV Box (15,4%), de combi Be/Fr/Sp/Po (12,1%) en de Go Maut (11,1%) vormen de top-5.
DKV zelf geeft aan mee voortrekker te zijn op het vlak van EETS (één uniforme Europese tolbox voor alle GNSS- en DSRC-systemen). Met zijn DKV Box zou het de aanzet geven tot regionale interoperabiliteit van tolsystemen (REETS) voor diverse landen.
 
Aan diegenen die ook verantwoordelijk zijn om de ritten in te plannen (54% van de respondenten), is gevraagd of ze gebruik maken van online services. Zo gebruikt nu 57,89% een routeplanner, zet 33,33% een station finder in en maakt 36,84% gebruik van een dieselprijsvergelijker. Hoewel het gebruik nog niet volledig is ingeburgerd, geeft men steevast aan in de toekomst meer van deze tools te zullen hanteren.

Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media in te schakelen voor zakelijke doeleinden. In de leeftijdscategorie van 18 tot 28 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 93%. Van degenen die sociale media gebruiken, geeft 43,73% aan via Facebook te werken.
 
In de peiling is ook gekeken met welke trucks binnen de firma wordt gereden en met welke trucks men het liefst zou rijden. De top 3 van de meest gebruikte vrachtwagen in de fleet wordt ingenomen door Mercedes (nr 3), DAF (nr 2) en Volvo (nr 1). Scania en MAN komen hier respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Wat de favoriete vrachtwagen betreft, ziet de volgorde er iets anders uit. Volvo staat ook hier op nummer 1 (30,35%), gevolgd door Scania (19,46%), Mercedes (16,34%), DAF (12,06%) en MAN (10,12%).
 
Ook werd gepolst naar de voornaamste redenen waarom men voor een bepaald servicestation kiest. Daarbij scoort ‘bereik’ gemiddeld het hoogst bij alle respondenten. Opvallend is dat zowel de fleet manager als de chauffeur voor veiligheid kiezen. Voeding en personeel krijgen over het algemeen geen doorslaggevende rol. Verder noemen fleet managers de dieselprijzen als een belangrijk criterium. Chauffeurs plaatsen dan weer hygiëne hoog op het verlanglijstje. 
 
Meer dan 80% van de respondenten gaf aan bijzonder trots te zijn op het beroep. De grootste groep, 32,38% van de respondenten, gaf zelfs een score van 10 op 10. Verder peilde DKV ook naar de positieve aspecten binnen de job. Daarbij scoort veiligheid het hoogst terwijl de verloning voor verbetering vatbaar blijkt. 

Recente nieuwsberichten

Nieuwe platformpallettrucks van Hyster zijn klaar voor lithium-ion

Hyster Europe heeft drie nieuwe platformpallettruckmodellen op de markt gebracht. De modellen zijn voorbereid om ook met lithium-ion batterijen te kunnen werken, wat de productiviteit in intensieve industriële toepassingen moet maximaliseren.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.