Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten. In dat akkoord worden verschillende maatregelen genomen om een job in de sector, en vooral het loon, aantrekkelijker te maken.

Het is volgens de organisaties een eerste stap om het groeiende tekort aan chauffeurs tegen te gaan. Daarbovenop gingen de organisaties een gezamenlijk engagement aan om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. Ze willen de bodemprijzen die klanten vandaag maar willen betalen bestrijden, net als de volgens hen vaak belabberde manier waarop chauffeurs op laad- en losplaatsen worden onthaald.
 
Het akkoord zet in op drie fronten: de lonen in de sector, de te lage prijzen die klanten voor transport willen betalen en de werkomstandigheden, voornamelijk voor chauffeurs.
Om de lonen te doen stijgen, werd beslist de maximaal toegelaten verhoging van de reële lonen van 0,4% door te voeren. Daarnaast krijgt iedereen in de sector een geschenkencheque ter waarde van 40 euro en ligt voor wie in de periode tussen 1 maart 2020 en 31 mei 2021 175 dagen werkte, een coronapremie van 250 euro klaar.
Verder werd een nieuwe functieclassificatie goedgekeurd, die vanaf 1 januari 2023 zal worden ingevoerd. Vandaag worden de loonbarema’s bepaald op basis van de zwaarte van het voertuig waarmee een chauffeur op de baan is. In de toekomst zal daarbij meer rekening worden gehouden met de effectieve functieomschrijving. Wie bijvoorbeeld met gevaarlijke goederen de baan op gaat, moet daarvoor vaak bijscholing volgen, maar verdient er binnen het huidige systeem niet meer door. Daarin zal volgens de organisaties in de nabije toekomst verandering komen.
 
Een tweede belangrijk element van het akkoord is het gezamenlijk engagement van de werknemers en werkgevers om iets te doen aan de bodemprijzen in de transportsector. De werkgeversfederaties geven aan actieve ondersteuning te gaan bieden in het pleidooi voor een faire transportsector waarin marktconforme lonen en correcte prijzen worden betaald.
 
Tot slot zetten de werkgevers hun schouders onder de eis voor veilige en comfortabele parkeerplaatsen en onthaal van chauffeurs op laad- en losplaatsen. De transportorganisaties klagen erover dat chauffeurs vaak onheus worden behandeld op laad- en losplaatsen bij de opdrachtgevers. Zo wordt hen soms de toegang tot het sanitair ontzegd of is het er vuil. Bovendien moeten ze vaak eindeloos lang aan het loket staan wachten.
 
Welke concrete acties zullen worden ondernomen, moet nog worden bepaald. Ook klinkt de roep om meer en beter uitgeruste parkeerplaatsen langs de autosnelwegen luider dan ooit.
 
*Febetra, UPTR, Transport en Logistiek Vlaanderen, Transport/Logistiek ACV Transcom en BTB-ABVV


Foto: Alex Fox via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Meer dan WMS en TMS – uw supply chain. unified.

(Advertorial) Regel distributie, arbeid, automatisering en transport op een enkel platform. Breng uw supply chain samen en werk op een manier die zijn weerga niet kent. Lees meer

Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence

(Advertorial) Wat uw bedrijf ook doet, uw doelstellingen zijn dezelfde: Slagen. Innoveren. Beslissen. Op de toekomst anticiperen. Veranderen. Xeleos Consulting en Optimact, een unieke combinatie van Supply Chain Kennis versterkt door Supply Chain Technologie   Voor meer informatie ga na https://optimact.com/about/contact/

Carrefour België actief met voice picking van Zetes

In België telt Carrefour 40 hypermarkten, meer dan 440 supermarkten, zo’n 300 kleinere buurtwinkels en meer dan 200 afhaalpunten. Om alle leveringen voor België centraal te verwerken en zijn groeiende e-commerce business te ondersteunen, opende de retailer in mei 2021 een nieuw distributiecentrum in Willebroek.

Prologis breidt city hub portfolio in Amsterdam uit

Prologis, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, breidt zijn hub portfolio in de Nederlandse hoofdstad uit met de voltooide renovatie van Amsterdam City DC1 en het nieuw verworven Amsterdam DC5. Beide ontwikkelingen passen in de strategie van Prologis om logistieke knooppunten te creëren rondom grote steden, als antwoord op de groeiende vraag naar stadsdistributie.

Resource center van Descartes biedt actuele info over sancties tegen Rusland

Descartes, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, opent een ‘resource center’ met actuele informatie over de sancties tegen Rusland. Daarmee wil Descartes bedrijven up-to-date informatie bieden over de gevolgen van die sancties voor hun bedrijfsvoering.

V-Zug bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met Jungheinrich

De Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten V-Zug maakt zijn vestiging van ongeveer 62.000 vierkante meter in Zug (Zwitserland) klaar voor de toekomst. Voor die vernieuwing doet het bedrijf een beroep op Jungheinrich, van wie het al langer hef- en magazijntrucks gebruikt.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor

Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.

Creating Your Digital Twin.

(Advertorial) A closer look at the new digital technologies and the enterprise transformation brought about by them. Join Miguel Van Asch in his discussion with Logistics Matters. Another highly recommended episode for you to watch: https://www.ahlers.com/en/news/business-cases-stories/podcast-digital-twin

Elevate-IT breidt uit en opent vestiging in Frankrijk

Als partner van Boltrics Professionals ondersteunt Elevate-IT al sinds 2014 logistiek dienstverleners in België en Spanje om hun bedrijfs- en logistieke processen te stroomlijnen met 3PL Dynamics. Het bedrijf uit Kontich breidt zijn IT-support nu ook uit naar Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.