Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten. In dat akkoord worden verschillende maatregelen genomen om een job in de sector, en vooral het loon, aantrekkelijker te maken.

Het is volgens de organisaties een eerste stap om het groeiende tekort aan chauffeurs tegen te gaan. Daarbovenop gingen de organisaties een gezamenlijk engagement aan om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. Ze willen de bodemprijzen die klanten vandaag maar willen betalen bestrijden, net als de volgens hen vaak belabberde manier waarop chauffeurs op laad- en losplaatsen worden onthaald.
 
Het akkoord zet in op drie fronten: de lonen in de sector, de te lage prijzen die klanten voor transport willen betalen en de werkomstandigheden, voornamelijk voor chauffeurs.
Om de lonen te doen stijgen, werd beslist de maximaal toegelaten verhoging van de reële lonen van 0,4% door te voeren. Daarnaast krijgt iedereen in de sector een geschenkencheque ter waarde van 40 euro en ligt voor wie in de periode tussen 1 maart 2020 en 31 mei 2021 175 dagen werkte, een coronapremie van 250 euro klaar.
Verder werd een nieuwe functieclassificatie goedgekeurd, die vanaf 1 januari 2023 zal worden ingevoerd. Vandaag worden de loonbarema’s bepaald op basis van de zwaarte van het voertuig waarmee een chauffeur op de baan is. In de toekomst zal daarbij meer rekening worden gehouden met de effectieve functieomschrijving. Wie bijvoorbeeld met gevaarlijke goederen de baan op gaat, moet daarvoor vaak bijscholing volgen, maar verdient er binnen het huidige systeem niet meer door. Daarin zal volgens de organisaties in de nabije toekomst verandering komen.
 
Een tweede belangrijk element van het akkoord is het gezamenlijk engagement van de werknemers en werkgevers om iets te doen aan de bodemprijzen in de transportsector. De werkgeversfederaties geven aan actieve ondersteuning te gaan bieden in het pleidooi voor een faire transportsector waarin marktconforme lonen en correcte prijzen worden betaald.
 
Tot slot zetten de werkgevers hun schouders onder de eis voor veilige en comfortabele parkeerplaatsen en onthaal van chauffeurs op laad- en losplaatsen. De transportorganisaties klagen erover dat chauffeurs vaak onheus worden behandeld op laad- en losplaatsen bij de opdrachtgevers. Zo wordt hen soms de toegang tot het sanitair ontzegd of is het er vuil. Bovendien moeten ze vaak eindeloos lang aan het loket staan wachten.
 
Welke concrete acties zullen worden ondernomen, moet nog worden bepaald. Ook klinkt de roep om meer en beter uitgeruste parkeerplaatsen langs de autosnelwegen luider dan ooit.
 
*Febetra, UPTR, Transport en Logistiek Vlaanderen, Transport/Logistiek ACV Transcom en BTB-ABVV


Foto: Alex Fox via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Mondi en EW Technology lanceren machine voor papieren palletwikkels

Mondi, wereldwijde leverancier van verpakkingen en papier, heeft samen met het Oostenrijkse machinebouwbedrijf EW Technology een nieuwe machine voor papieren palletwikkels ontwikkeld die efficiënter en duurzamer is op kleine tot middelgrote productielijnen.

Chep wordt 10 jaar vroeger dan voorzien klimaatneutraal

Chep, gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, vervroegt zijn deadline voor klimaatneutraliteit met 10 jaar en wil zo tegen 2040 een nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken. Het bedrijf, gekend van de blauwe pallets, was al toegewijd aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs om de klimaatopwarming tot 1,5°C te beperken en klimaatneutraal te worden tegen uiterlijk 2050.

Descartes neemt XPS Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.

Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord

De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.

Tosca Groep digitaliseert Noord-Amerikaanse supply chain met Sensolus

Het Gentse Sensolus, gespecialiseerd in ‘connected asset management’, gaat een partnership aan met de Tosca Groep. De wereldspeler op het vlak van herbruikbare plastic verpakking zal gebruikmaken van het Sensolus-platform om de tienduizenden pallets en verpakkingen die bij zijn klanten in de VS in omloop zijn, in kaart te brengen.

De Meeuw automatiseert logistieke flow met Nova van Aucxis RFID Solutions

Het Nederlandse bedrijf De Meeuw levert in heel Europa oplossingen voor snelle, flexibele en modulaire huisvesting. Het bedrijf had nood aan automatisering om meer inzicht te krijgen in zijn vloot en alle bouwmodules foutloos en vlot te kunnen registreren, lokaliseren en identificeren op strategische punten.

Radial Europe haalt 299 AMR’s van Dematic in huis

Dematic, leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen, heeft een opdracht voor magazijnautomatisering ontvangen van omnichannel retailer Radial Europe, een onderdeel van de Bpost group. Concreet zal Dematic 299 autonome mobiele robots (AMR) leveren voor het logistieke centrum van Radial in Groningen.

Podcast – 6 myths debunked about doing business in China

(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.