Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten. In dat akkoord worden verschillende maatregelen genomen om een job in de sector, en vooral het loon, aantrekkelijker te maken.

Het is volgens de organisaties een eerste stap om het groeiende tekort aan chauffeurs tegen te gaan. Daarbovenop gingen de organisaties een gezamenlijk engagement aan om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. Ze willen de bodemprijzen die klanten vandaag maar willen betalen bestrijden, net als de volgens hen vaak belabberde manier waarop chauffeurs op laad- en losplaatsen worden onthaald.
 
Het akkoord zet in op drie fronten: de lonen in de sector, de te lage prijzen die klanten voor transport willen betalen en de werkomstandigheden, voornamelijk voor chauffeurs.
Om de lonen te doen stijgen, werd beslist de maximaal toegelaten verhoging van de reële lonen van 0,4% door te voeren. Daarnaast krijgt iedereen in de sector een geschenkencheque ter waarde van 40 euro en ligt voor wie in de periode tussen 1 maart 2020 en 31 mei 2021 175 dagen werkte, een coronapremie van 250 euro klaar.
Verder werd een nieuwe functieclassificatie goedgekeurd, die vanaf 1 januari 2023 zal worden ingevoerd. Vandaag worden de loonbarema’s bepaald op basis van de zwaarte van het voertuig waarmee een chauffeur op de baan is. In de toekomst zal daarbij meer rekening worden gehouden met de effectieve functieomschrijving. Wie bijvoorbeeld met gevaarlijke goederen de baan op gaat, moet daarvoor vaak bijscholing volgen, maar verdient er binnen het huidige systeem niet meer door. Daarin zal volgens de organisaties in de nabije toekomst verandering komen.
 
Een tweede belangrijk element van het akkoord is het gezamenlijk engagement van de werknemers en werkgevers om iets te doen aan de bodemprijzen in de transportsector. De werkgeversfederaties geven aan actieve ondersteuning te gaan bieden in het pleidooi voor een faire transportsector waarin marktconforme lonen en correcte prijzen worden betaald.
 
Tot slot zetten de werkgevers hun schouders onder de eis voor veilige en comfortabele parkeerplaatsen en onthaal van chauffeurs op laad- en losplaatsen. De transportorganisaties klagen erover dat chauffeurs vaak onheus worden behandeld op laad- en losplaatsen bij de opdrachtgevers. Zo wordt hen soms de toegang tot het sanitair ontzegd of is het er vuil. Bovendien moeten ze vaak eindeloos lang aan het loket staan wachten.
 
Welke concrete acties zullen worden ondernomen, moet nog worden bepaald. Ook klinkt de roep om meer en beter uitgeruste parkeerplaatsen langs de autosnelwegen luider dan ooit.
 
*Febetra, UPTR, Transport en Logistiek Vlaanderen, Transport/Logistiek ACV Transcom en BTB-ABVV


Foto: Alex Fox via Pixabay

Recente nieuwsberichten

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

WDP breidt vastgoedportefeuille in Roemenië uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP verwerft in Roemenië een portefeuille bestaande uit 136.374m² verhuurbare oppervlakte aan bestaande activa en een ruim perceel voor toekomstige ontwikkeling met een potentieel van meer dan 300.000m² GLA (gross leasable area, in het Nederlands: bruto verhuurbare oppervlakte) in Groot Boekarest, Constanta en Targu Mures. Het gaat om een investering van ongeveer 110 miljoen euro. De portefeuille bestaat uit drie ‘Class A warehouses’ en ‘light industrial’ panden, die aan diverse huurders zijn verhuurd. De verkoper is een joint venture tussen Globalworth en Global Vision, toonaangevende vastgoedinvesteerders in Centraal- en Oost-Europa.

Kuehne+Nagel integreert robots van Libiao in logistieke hub in Châtres

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel heeft zijn multi-client warehouse in Châtres – ten zuidwesten van Parijs – uitgerust met een nieuw gerobotiseerd ordersorteersysteem van het Chinese bedrijf Libiao Robotics, bestaande uit collaboratieve autonome mobiele robots (AMR’s). De technologie is ontworpen om de productiviteit te verhogen, grote volumes te kunnen verwerken tijdens piekperiodes en collaboratieve technologieën te ontwikkelen om human resources te ondersteunen en het aantal repetitieve manuele taken te verminderen. Kuehne+Nagel is naar eigen zeggen de eerste 3PL-dienstverlener in Frankrijk die het sorteren van orders op een dergelijke manier automatiseert. De logistieke hub in Châtres is het eerste magazijn van Kuehne+Nagel wereldwijd dat met deze technologie is uitgerust.

Bayer implementeert wereldwijd OMP Demand Planning

Bayer, een wereldspeler op het gebied van biotechnologie en farmaceutica, heeft de wereldwijde uitrol van Unison Planning, de software van OMP, met succes afgerond. Door demand planning op deze manier te implementeren, kan het bedrijf zijn supply chain beter beheren met behulp van AI-gestuurde forecasting-mogelijkheden die nu door meer dan 250 planners van Bayer over de hele wereld worden gebruikt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.