Transportprijzen dalen als gevolg van afnemende knelpunten in wegvervoer

Transporeon stelt vast dat er op de Europese spotmarkt weer significante capaciteit beschikbaar gekomen is in de week van 30 maart tot 4 april 2020, na de recente druk op het wegvervoer. Hoewel de capaciteit in het algemeen in absolute termen is gedaald, kende de vraag een nog sterkere daling. Dat heeft geleid tot een toename van de overcapaciteit en een daling van de transportprijzen met gemiddeld 5% in vergelijking met de week ervoor. In sommige sectoren daalden de prijzen zelfs met 10%. Ondertussen blijft het luchtvervoer erg beperkt door de onderbreking van het passagiersverkeer en de prioriteit die wordt gegeven aan medische noodhulp.

Overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen: 

  • In heel Europa is de vraag naar wegtransportcapaciteit vanaf de tweede helft van maart gestaag gedaald als gevolg van de aanzienlijke daling van de Europese industriële productie, met name in de auto-industrie. In Frankrijk, Italië en Spanje daalde de industriële productie met meer dan 20%. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kenden samen een daling van 5,3%.
  • Sinds de laatste week van maart is het annuleringspercentage van bestellingen in Europa echter gedaald. Dat komt omdat vervoerders hun beschikbare capaciteit proberen op te vullen door hun prijzen op de spotmarkt te verlagen. De daling van de transportprijs in Europa lag tussen 1,5% en 10%, afhankelijk van de sector (de gemiddelde daling bedraagt ongeveer 5%). 
  • De beschikbare capaciteit is in die periode met 14% gestegen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In de Benelux steeg de capaciteit met 12,1%, in Italië met 10%, in Spanje met 47%, in Polen met 12% en in Frankrijk met 6,2%.
  • De prestaties in Europa – op het gebied van tijdige levering door wegvervoerders op nationale wegen – verbeteren door de beperkingen op particuliere mobiliteit. Die beperkingen hebben immers tot een sterke afname van het verkeer geleid.  
  • Grensoverschrijdend wegtransport blijft wisselvallig als gevolg van verhoogde veiligheids- en beveiligingsvoorschriften aan de grenzen.
  • Het herstel van de industriële productie in China na de coronacrisis zorgt niet enkel voor een toename van de vraag naar maritiem vervoer, maar ook naar goederenvervoer per spoor. Het goederenvervoer per spoor van China naar Europa bereikt nu een hoger niveau dan voor de crisis.
  • Het luchtvervoer kent een enorme afname van de beschikbare capaciteit aangezien passagiersvliegtuigen aan de grond blijven.

“In de Europese wegenmarkt zijn we het kantelpunt van onder- naar overcapaciteit gepasseerd”, waarschuwt Stephan Sieber, CEO van Transporeon. “De vraag is nu hoelang die overcapaciteit zal blijven bestaan en of kleinere vervoerders een periode van grote stress zullen meemaken.”
De visie van Transporeon is gebaseerd op gegevens van het Transporeon-platform en de marktkennis van dochteronderneming Tim Consult. De marktanalyse van Transporeon is gebaseerd op de gegevens van tot 350.000 vrachtladingen per week.

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.