Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven. Bedrijven die transportmanagement niet als belangrijk voor succes beschouwen, laten volgens het onderzoek slechtere prestaties zien, zowel op het gebied van financiële prestaties als op het gebied van groei.

Zo behaalde 74% van de bedrijven dat transport als een competitief wapen beschouwt, bovengemiddelde financiële prestaties, terwijl 40% van de bedrijven met slechtere financiële prestaties een management heeft dat niet gelooft dat transportmanagement van strategisch belang is. Respondenten die transport als een competitief wapen beschouwen, blijken bovendien bijna twee keer meer kans te hebben op een jaarlijkse groei van meer dan 15% dan respondenten die van mening zijn dat transportmanagement niet belangrijk is.
 
Enkele andere opmerkelijke conclusies uit het Descartes-onderzoek zijn:   

  • Het tekort aan chauffeurs en de capaciteit van vervoerders zijn de afgelopen drie jaar steeds belangrijker geworden en vormen de grootste zorgen van de respondenten in de sector;
  • Respondenten die transport als een competitief wapen beschouwen en toppresteerders hebben vaker meer vooruitstrevende operationele en technologische strategieën. Hetzelfde geldt voor hun investeringsplannen;
  • Respondenten die transport als een competitief wapen zien en toppresteerders doen het aanzienlijk beter bij het meten van de toegevoegde waarde van een transport management systeem (TMS) en het delen van transport management informatie in de supply chain. Bijgevolg is het voor hen veel minder moeilijk om aanvullende investeringen in transportmanagement te verkrijgen;
  • Investeringen in technologie zijn nog steeds de belangrijkste keuze om in te spelen op markttrends en ze hangen nauw samen met het gebruik van automatisering om meer waarde uit het transportmanagement te halen;
  • Visibiliteit, het zoeken van nieuwe vervoerders en het beheer van bestellingen zijn de belangrijkste capaciteiten voor de toegevoegde waarde van een TMS en investeringen in de komende twee jaar.
Foto: Descartes

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.