Transportfederaties teleurgesteld over afbouw professionele diesel
De drie beroepsfederaties voor het goederenvervoer over de weg (Febetra, TLV en UPTR) zijn opgelucht dat de regering niet besloten heeft tot de onmiddellijke afschaffing van het systeem van de professionele diesel. Toch blijft de afbouw van dat systeem problematisch voor de sector. Dat melden de beroepsfederaties in een gezamenlijke mededeling.
UPTR, Febetra en TLV geven samen aan dat ze deze “budgettaire beslissing betreuren”, die volgens hen “als klimaatmaatregel wordt verpakt”.
De drie federaties benadrukken dat, op basis van de laatste cijfers van het ITLB, de transportkosten in 2022 erg fors zullen stijgen als gevolg van diverse factoren, zoals de automatische loonindexering en de stijging van de brandstofprijs. Een daling van het terugvorderbare gedeelte van de accijnzen zal volgens de federaties een impact hebben op de eindconsument.
TLV, UPTR en Febetra liggen naar eigen zeggen vooral wakker van de gevolgen van deze maatregel – en de verhoging van de kosten die ermee gepaard gaan – op de rentabiliteit en de liquiditeit van de vele kmo’s actief in de transportsector.
Samen herhalen de federaties dat er op heden geen valabele alternatieven bestaan om, op korte termijn en grote schaal, fossiele diesel als brandstof te vervangen. Zolang daarin geen verandering komt, blijft de professionele diesel volgens hen haar bestaansreden behouden: vermijden dat de vrachtprijs te hoog wordt voor de Belgische ondernemingen.
Bijkomend willen de federaties nog aanhalen dat de aanmoediging om buitenlandse vervoerders in België te laten tanken, omwille van de professionele diesel, een positieve impact heeft op de Belgische schatkist.
De federaties vragen dan ook meer duidelijkheid over het lot dat in de komende jaren aan professionele diesel zal worden toebedeeld.
Foto: David Roumanet via Pixabay